Anders Tallgren

Pengar slussas till Värmland

Igår presenterades äntligen regeringens nationella plan för infrastrukturen för åren 2018-2029. En satsning på 700 miljarder vilket är nära 100 miljarder mer än vad den tidigare alliansregeringen satsade i förra planperioden. Men så prioriterade de också skattesänkningar för enskilda framför investeringar som kommer oss alla till del. Anslaget för drift och underhåll av våra järnvägar ökar till exempel med hela 47 procent. Det kommer att göra stor skillnad och märkas i vardagen för gemene man.

 

För Värmlands del var det en bra dag. Nya slussar byggs i Trollhättan vilket har stor betydelse för våra viktiga industrier. Vidare görs flera insatser på Värmlandsbanan och Fryksdalsbanan. Bland annat ett flertal viktiga mötesspår som kommer att korta restiderna och ge ökad punktlighet. Sträckan Oslo-Stockholm lyfts upp på den viktiga listan över objekt som ska utredas mer i detalj inför revideringen av planen om fyra år och samtidigt initierar regeringen samtal med den norska regeringen om gränsöverskridande stråk. Här har lokala och regionala insatser haft stor betydelse.

 

Det har funnits en bred politisk samsyn kring slussarnas betydelse och vi förtroendevalda i Värmland har också arbetat nära tillsammans med näringslivet i den frågan. Karlstads kommun och Region Värmland har tillsammans med i första hand Örebro län och kommun genom bildandet av bolaget Oslo-Sthlm 2.55 satt den frågan på den nationella agendan de senaste åren. I Almedalen om en månad presenteras ett unikt Business Case som kommer att sätta ytterligare fokus på sträckan. På partikongressen våren 2017 motionerade Värmlands och Örebros S-distrikt om just behovet av samverkan när det gäller infrastrukturplanering över nationsgränser. En motion som fick ett positivt utfall på kongressen och där vi nu ser konkreta resultat.

 

Regeringen ökar också potten för så kallade stadsmiljöavtal där kommuner kan söka pengar och sedan medfinansiera i motsvarande grad. Det har vi i Karlstad bland annat gjort när det gäller snabbusslinjen Karlstadsstråket som just nu byggs. Därmed finns det förutsättningar och möjligheter att söka mer pengar för kommande etapper.

 

Infrastrukturfrågor är långsiktiga och tar lång tid men har samtidigt en oerhört stor betydelse för ett välfungerande och hållbart samhälle. Det är också ett viktigt näringspolitiskt område och med den här planen stärks Karlstad och Värmland!


Senaste inläggen.
Stavas succé 14 Aug
Friidrotts-EM 06 Aug
Vänern runt 16 Jul
Bloggat på nwt.se.
Desktop