Etikett: Körkort

Idag hade jag en radiodebatt om mopedkörkort

Finns det något någon gång som det inte finns delade uppfattningar i en fråga, jag tror inte det.
Från och med 1 okt så inför vi nya körkortsregler för moped. För en s.k. EU-moped kommer det att krävas ett AM körkort för att få köra.
Tidigare så krävdes det endast ett förarbevis. En fördel med att det nu blir körkort är att kraven skärps på utbildningen både teoretiskt och att det också krävs praktiska övningar. Den gamla traditionella mopeden som går saktare krävs det förarbevis för att få köra.

Åldersgränsen 15 år kvarstår.

Det har också funnits ett förarbevis för traktor som man kunde ta från 16 års ålder och det gick också att söka dispens när man var 15 år. Detta traktorkort krävde endast teori och ingen praktisk övning.
Nu när vi höjer kraven på ett AM körkort för moped så ändrar vi så att detta körkort också gäller för traktorbehörighet.
Vi kan göra denna ändring eftersom kraven har höjts på kunskap och att det också är ett körkort som kräver lämplighetsintyg och kan återkallas om man inte sköter sig i trafiken.

Om vi hade höjt åldersgränsen för AM mopedkörkort till 16 år för att ha samma nivå som dagens traktorförarbevis så hade det kunnat innebära att våra ungdomar inte tagit mopedkörkort utan i stället gått raka vägen från cykel till lätt motorcykel. Det ville vi inte.

Att det finns en del som är kritiska till de ändringar vi gjort i körkortbehörigheterna ser jag bara som att man inte vill se helheten utan vill kritisera för att det bara så måste göras.

Jag tar gärna debatten med dem som har annan uppfattning. Jag välkomnar kommentarer och inlägg på denna blogg.

Kategori: Trafiksäkerhet
Etiketter: , ,

Vi måste ha kunskapskrav

Jag tror det många som inte kan förstå logiken runt våra fyrhjuliga motorcyklar, jag är en av dem.

En fyrhjuling som vi brukar säga kan vara flera saker. Jag kommer att beröra två företeelser nu, nämligen en MC som får köra på väg och en så kallad ATV maskin som körs i terräng.

Nu blir det krångligt.
En ATV maskin som de flesta känner till som en maskin man har till hjälp i jord och skogsbruk får inte köras på väg hur som helst, det skall vara kortast sträcka mellan olika arbetsplatser m.m. Den är godkänd för att gå i terräng och är ett rent arbetsfordon. Det krävs förarbevis för att framföra denna arbetsmaskin.

ATV maskiner är mycket praktisk maskin och jag värnar verkligen att vi skall kunna använda den på det sått som vi idag gör.

Nu kommer vi till fyrhjulig motorcykel som skall framföras på väg. Dessa maskiner ser nästan likadana ut. De får däremot inte köras i terräng utan får endast köras på väg. Alla som har kört liknande maskiner vet att de är mycket farliga om man exempelvis måste göra en snabbare undanmanöver. Sannolikheten att man skall slå runt är överhängande.

Vi ser alla allt oftare att dessa fyrhjuliga vägmotorcyklar kommer farande med mycket höga farter på våra vägar och man bara ber till högre makter att de inte skall behöva svänga undan för något hinder för då är risken uppenbar att man får bevittna en tragisk olycka.

De som får köra dessa vägmaskiner är inte de som har ett MC- körkort, det är logiskt för MC kunskapen kan inte överföras till hur man kör en fyrhjulig maskin.
De som får köra är de som har ett B-körkort och inte heller har kunskap om hur en sådan maskin uppför sig i trafiken, det är helt förkastliga regler

Man kan fråga sig var är lösningen.
Är det ett speciellt körkort för dessa speciella motorcyklar eller är det helt enkelt att få bort dem från trafikmiljön?

Jag tror inte att man vinner något på förbudslinjen men en sak är klar. Kunskapen hur man kör och hanterar dessa vägmotorcyklar saknas hos många förare eftersom de inte ens får chansen till utbildning i samband med körkort.

Jag tvekar inte, på att driva frågan om krav på kunskap när man skall hantera en vägregistrerad fyrhjuling i trafiken.
Det är inte bara viktigt för föraren utan även för alla andra trafikanter som kan bli skadade av dem

Kör man på vägen så skall man också ha kunskap.

Vi läser idag i NWT om förbannelsen med alkohol och droger i trafiken. Det är märkligt att det fortfarande kan vara så vanligt, när alla vet att var och en med hjärnan i behåll blir förbannad när man hör eller ser någon köra rattfull.

Det är skillnad på tankesättet mellan trafik och jakt. Tänk bara på förändringen under älgjakten. Det var inte mer än ett tiotal år sedan som det var relativt vanligt att någon tog sig en sup i samband med jakten. Idag vill jag påstå att det inte alls förekommer.

Skulle någon få för sig att dricka alkohol under jakt så skulle jaktledningen omedelbart vidta åtgärder.
Tänk att det sociala trycket fungerar under jakt men inte i trafiken.

Vi har infört hårdare regler, krav och åtgärder med vård för att återfå ett körkort vid rattfylleri. Bilar kan konfiskeras och man kan få krav på alkolås för att återfå ett körkort.
Ingen kan säga att man är nöjd och tror att dessa åtgärder räcker, det behövs dagligen kontroller och ändrade attityder i samhället och säkert ytterligare lagregler.

Vi måste också få till en ändring tillsammans med försäkringsbranschen. Det kan inte få vara så att om två som skall hem från en blöt fest, där den ene går hem ramlar och slår sig, och den andre tar bilen och kör av vägen och skadar sig, så får den rattfulle bilföraren ut mer i försäkringspengar.
Visst är det hål i huvudet på regelsystemet

Ungdomar behöver också engageras mer i hur man gör informationskampanjer till ungdomar för det är bara de som vet hur man får mottagaren att förstå budskapet.

I morgon har jag tänkt ta upp en annan förbannelse på vägen, nämligen fyrhjuliga väg-registrerade motorcyklar.
Detta med tanke på rubriken: Kör man på vägen så skall man också ha kunskap.