Etikett: Budget

Pagrotsky skall lära greker, börja med sina vänner i Sverige i stället

Leif Pagrotsky (S), var väldigt på hugget för några veckor sedan när han utsågs till rådgivare till Greklands regering.
Vi kan tydligt se att Grekland levt över sina tillgångar. De går i pension väldigt tidigt, de har två extralöner per år och en mängd andra förmåner som landet inte har råd med.

Inte kan man väl säga att Grekland följt arbetslinjen. Vore bra om Pagrotsky informerade om Alliansregeringens sätt att hantera arbete, statsfinanser och budgetansvar. För inte vore det någon lösning för Grekland med vänsterröran i Sveriges förslag.

Skall bli intressant att se hur de vänsterpartierna skall hantera vänsterpartiets nyligen tagna beslut på kongressen om att det skall vara 6 timmars arbetsdag med bibehållen lön.

Kanske Pagrotsky kan ta med sig Ohly till Grekland nästa gång han skall dit.
Han behöver nog informeras hur det går i ett land när man håller på med överbudspolitik och tror att ett land klarar sig bättre om man arbetar mindre. Jag får väl hoppas att Pagrotsky inser att det inte fungerar, värre är ju om sossarna får ge sig även i denna fråga till förmån för sina vänner på vänsterkanten.

Att man ens förvånas…

Vänsterpartiet skriver i sina texter inom justitieområdet att ”Möjlighet till villkorlig frigivning ska finnas för alla, för förstagångsdömda vid halvtid”.

Vänsterpartiet vill alltså införa halvtidsfrigivningar för mördare och våldtäktsmän!

Ett mord är ett mord och en våldtäkt är en våldtäkt vare sig förövaren genomför brottet för första eller andra gången.
Vilken signal sänder detta till ett brottsoffer? Ska man berätta för den mördades anhöriga eller den våldtagna flickan att det var ju bara första gången så halvtid är väl OK!?

Tänker inte skriva ut vad jag tycker om det här förslaget men jag tycker att det ger en tydlig bild av Vänsterpartiet. Jag tror ni alla förstår vad jag tycker i frågan.

Man är väldigt aktiv när det gäller att prata med stora ord om mäns våld mot kvinnor, men när det kommer till lagar och handling, då ser det annorlunda ut.

Det krävs faktiskt en konsekvent politik såväl i ord som i handling.

Skall bli intressant att höra budgetdebatten i kammaren i morgon. Anders Borg kommer säkert att på ett föredömligt sätt redovisa Alliansens budget. Det är väl ingen högodsare att påstå redan nu att Östros kommer att säga för lite och för sent. Känner ni igen hands ständiga uttryck?

Etiketter: ,

Krisens Island

Det är nog svårt att förstå hur intensiv debatten och problemen är på Island vad gäller den ekonomiska krisen.

Det handlar om Ice-safe affären där en isländsk bank gett sig ut på internationella marknaden, framförallt Holland och Storbritannien. Ett äventyr som slutat med en enorm ekonomisk problematik. Jag vill inte skriva katastrof för jag tror inte det är vad som kommer att skrivas i historieböckerna i framtiden.

Minns bara bankkrisen i Sverige. Vi tyckte att domedagen var nära men när vi ser i backspegeln så kan vi konstatera att det inte blev så stora kostnader för samhället utan det gick rätt bra. Det samma kan troligen också kunna hända på Island.

Det klart att när man nu är i dispyt med Holland och England om Islands åtagande i Ice-safeaffären och får klart för sig att skulden som islänningarna nu får bära är 9000 euro per person så tycker engelsmän att det är inte så farligt för i deras värld så innebär det 9 euro per engelsman.

Jag kan inte alla turer i de avtal och den konflikt som Ice-safe affären innebär men en sak tycker jag ändå är stötande. Island skall behöva betala 5,55% i ränta på den uppgörelse man gjort med Holland och England. Det är en räntesats som jag inte tycker är sund utan den borde vara lägre.

På morgonen idag så träffade jag det isländska Trafikverket. De hade ett mycket intressant trafiksäkerhetsarbete som de jobbade med. Jag här ännu inte tillgång till en film på en minut som de gjort men den skall jag visa er på bloggen om några dagar när jag fått fram filnamnet. Lova att ni tittar på den för den var verkligen gripande.

Vidare har jag idag träffat Självständighetspartiet partiledare Bjarni Benediktsson och vice ordf. Ragnheidur Elin Arnadottir. Det partiet är moderaternas systerparti på Island. Det var iIntressant att även höra deras syn på krisen.

Eftermiddagens möten gick också i finanskrisen tecken då vi träffade det isländska budgetutskottet.

Återkommer

Tomten får önskelistor

I fredags eftermiddag åkte familjen till Mora. Vi skulle göra Tomteland under helgen. Vår dotter på 3,5 år var full av förväntan och tuff inför tomtemötet.

Dotterns tuffhet byttes raskt mot osäkerhet och ängslan när vi närmade oss Tomteland. Tack var fantastisk personal som bestod av Tomtenissar så fick de dottern snabbt att byta rädslan mot ett visst mått av stolthet för att hon vågade tala med dem.

Hon gick till och med fram till tomten med en önskelista. Jag kan undra vad han tänkte när han läste listan. En röd bil, en liten hund, dator, sparkcykel och jag vill bli polis.

Barn har alltid velat bli polis med att önska sig det av tomten är nog ett försök till ny utbildningsväg som lyckligtvis inte heller i verkligheten är möjlig.

Jag är glad att det äntligen utbildas poliser igen så att vi kan få fler poliser verksamma i länet. Landet har allt för länge varit utsatt för ett flumprojekt där det ingick att poliser inte var prioriterat. Alliansregeringen gick till val på att vi skulle öka antalet poliser med flera tusen och nå en nivå på totalt 20 000 poliser i landet, vi klarar vad vi lovade.

Vi får se vad framtiden vill men skulle dottern ha sin önskan kvar om att bli polis när hon blir vuxen, hoppas jag att inte något vänsterflum förstört tanken med att poliser inte behövs.

Vi är många som önskar oss saker till jul och det hör julen till.
Oppositionen försöker ha julafton varje dag, erbjuder allt till alla. Jag skall med spänning följa om vänsterrörans uppvaknande kommer, om det nu kommer. Hur skall de kunna ge ett trovärdigt regeringsalternativ när de fortfarande är oense om i princip allt i budget.
Statens budget är på i runda slängar 1000 miljarder och de var tydligt överrens om cirka 5 miljarder. 

Efter en familjehelg så är man åter laddad med energi. Styrelsemöte på Länsstyrelsen idag, kommunmöte om ändrat förtroende och kommunledningsorganisation och avslutar kvällen med ett moderat föreningsmöte.

Bra steg på utredningen denna vecka och trafikbudgeten klar

Jag skrev i förra inlägget om utredningen jag hade under två dagar i veckan. En utredning kan vara mer eller mindre intressant, men den här är verkligen stimulerande men svår.
Vi har att hantera om regeringen skall ha tillåtlighetsprövning av vägar och järnvägsprojekt.
Är det nödvändigt?

Vi har att pröva hur vi hanterar frågor runt Natura 2000.

Hur skall vi hantera väglagen och banlagen på bästa sätt gentemot enskilda och samhällets behov av byggande av ny infrastruktur.

Hur säkerställer vi den enskildes rättigheter i dessa projekt?

Jag känner att den här utredningen kommer att göra bra avstamp inför framtiden och som kommer att förbättra situationen betydligt för såväl enskilda som för samhället som får infrastrukturprojekt snabbare byggstart på projekt.

Det är märkligt att vi kan ha system i vårt land som gör att det tar i genomsnitt 9,5 år för större väg- och järnvägsbyggen att komma igång från det att mans startar planeringen till dess att spaden sätts i marken. Jag utgår ifrån att jag under hösten när utredningen är klar skall kunna visa er hur mycket vi kan minska den tiden. Mitt mål är förstås inte på månadsnivå, vi måste minska ett antal år innan jag är kan känna mig någorlunda nöjd.

Igår kväll hade vi också vår budgetdebatt i Trafikutskottet. Det blev som jag gissade. Oppositionen tycker vi satsar för lite på järnväg men det är rätt märkligt.
Vi har under den här mandatperioden ökat den ekonomiska ramen för drift, underhåll och nybyggnad av järnväg med mer än 100% från vad socialdemokraterna hade i sin egen budget när de satt i regeringsställning, ändå har de mage att säga att det är för lite.

När man går tillbaka över tid och ser hur sossarna satsat på infrastruktur så skall jag erkänna att de vissa år haft mer satsningar än vad vi har haft i våra budgetförslag. Men märk väl, det är de år som de suttit i opposition och inte tagit ansvar för politiken utan bara lovat allt till alla.

Detta mönster är inget undantag i denna budget. Politik är ingen lek utan kräver mer ansvar än så. Det är för att sossarna lovar en massa när det gäller byggande av väg och järnväg och sen inte står för det som medborgarna anser att vi politiker sviker våra löften. Att göda ett politikerförakt genom att handla så är allt annat än bra för förtroendet.

Vi har lagt en ekonomisk ram för vad vi kan göra på trafikområdet och den genomför vi också, det är att visa att det vi säger skall vi också klara av att genomföra.

Än mer förvirrande är det när de säger att vi måste satsa på fler järnvägsprojekt. Visst kan man tycka så men vi har startat alla projekt som är möjliga att starta. Det finns egentligen inga fler som är färdigprojekterade och som ligger och väntar på pengar. Vi måste först få fram projekten innan vi kan anslå mer pengar till byggande, men det vill de inte lyssna på.

Ni kan själva gå in och läsa debatten om ni vill. Det är ett protokoll från hela gårdagens debatter, så Trafikutskottet börjar med anförande nr156
Själv har jag mitt första anförande med nummer 160 och därefter ett antal replikskiften med oppositionen. Här är länken till debatten  

Budgetdebatt

Förbereder mig för debatt i riksdagen på torsdag. Trafikutskottets utgiftsområde skall fastställas.
Det är stora pengar som satsas på infrastruktur, nämligen över 40 miljarder kronor per år. Mycket pengar, men känns alltid som det är för lite ändå.

2007 amorterade regeringen 10 miljarder på de lån som Väg- och Banverk hade. Det innebär idag att vi har 1,2 miljarder mer att bygga för när de slipper räntan på de beloppen.

Nu vill oppositionen åter igen börja låna pengar till infrastruktur. Vi satsar men tar också ansvar och amorterar på skulder, de vill låna upp pengarna igen om de får makten. Det är märkligt hur de vill hantera skattepengarna.

När statsbudgeten togs för 2009 så gjorde vi också en extra närtidssatsning på 7,6 miljarder för de två närmaste åren. Det möjliggör att vi kan färdigställa många projekt som fanns klara sedan tidigare att börja byggas men som det fattades pengar till.

I samband med finanskrisen så satsades också i ett extrabeslut om ytterliga 1 miljard ytterligare till drift och underhållsåtgärder. Satsningar som snabbt kunde komma igång och som gav många jobb och nu görs ännu en extrasatsning på 1,6 miljarder på väg och järnväg på projekt som förbättrar infrastrukturen och samtidigt ger jobb.

Ett nytt Trafikverk kommer att se dagen ljus den 1 april. Vi lägger ner Väg- och Banverk och låter dem tillsammans ingå i det nya Trafikverket. Det finns de som är ängsliga för att det blir för stor myndighet men jag är inte alls orolig för det. Det nya Trafikverket blir faktiskt mindre än vad Vägverket var för ett år sedan då både Vägverkets Produktion och Vägverkets Konsult ingick i myndigheten.
De kommer att hantera stora budgetmedel när allt byggande av både väg och järnväg ingår i deras ”penningpåse” men de kan också bli effektivare när de kan samordna mycket arbete.

Effektivitet är viktigt. Vi kan se att vi sparar ungefär 50 miljoner på att vi flyttar över körkort- och yrkestrafikhanteringen till Transportstyrelsen. Idag handläggs ärendena på olika länsstyrelser men nu skall det göras på ett och samma ställe. När Transportstyrelsen skall ta hand om alla dokument och fullt ut se till att det blir datoriserat så kommer det sex långtradare med släp till dem med dokument som skall datoriseras. Mycket förberedande jobb men som måste göras om det sedan skall hålla nere kostnaderna.

Kontrollmärket som sitter på bakre registreringsskylten tas bort 1 januari och minskar kostnader med cirka 75 miljoner kronor per år samtidigt som det minskar krångel för företag och fordonsägare. En del av besparingen går till polisen som får ny teknisk utrustning för att kolla upp fordon och om ägarna betalar sina fordonsskatter.

Jag har redovisat lite udda budgetposter idag men som ni förstår så är de satsade 40 miljarderna satsningar i huvudsak på drift, underhåll och nybyggande av vägar och järnvägar.

Oppositionen säger de vill satsa mer än oss men det går väl an när man inte behöver ta ansvar, utan fixar finansiering med att öka skuldbördan.

Naturligtvis är oppositionen lika lite överens om vad dem vill inom trafikområdet som alla andra områden. Frågan är när de tycker att det är dags att bli lite mer samspelta så att väljarna kan försöka tyda vad de egentligen vill.

Vi står för en politik tror på att en bra infrastruktur är viktig för hela landet. Våra vägar och järnvägar skall underhållas för att de inte skall bli förstörda och myndigheterna skall vara kostnadseffektiva.

Inte är jag imponerad av vad jag kan läsa om deras förslag så här långt.

Vi får se vad de säga i debatten på torsdag.

Jag återkommer i frågan, som det heter på politikerspråk

Budgetpresentation idag

Idag har Riksdagens Värmlandsallians presenterat budgeten i flera kommuner. Det mesta i budget har varit känt sedan tidigare genom att våra partiledare har presenterat en del av förslagen under den senaste tiden. Det är ändå viktigt att komma ut och presentera och få svara på frågor.
Ni kan också läsa en del av kommentarerna i morgondagen NWT.

Att det är en jobbinriktad budget råder ingen tvekan om. Vi har under mandatperioden konsekvent gjort förbättrade åtgärder som stimulerar för att få fram jobb.
I denna budget är det också särskilt viktigt att tillfälligt göra en stimulans till kommunerna för de skall klara sina uppgifter och personal.
Det är märkligt när jag redan kan höra sosseföreträdare som vanligt säger, för lite och för sent.

När till och med Sveriges kommuner och Landsting SKL tyckte att de fick en nivå som vida översteg vad de ansåg nödvändigt så kan oppositionen ändå säga för lite och för sent.

Åtgärderna i budgeten visar tydligt att avsikten är att dämpa minskningen i sysselsättningen. Med den internationella finanskris vi är mitt i så är det inget att hymla om än att det tyvärr kommer att bli fler som mister sina jobb. Regeringen kan inte, och skall inte försöka att konstruera system som skulle kunna förhindra detta. Socialisera hela industrin vore väl ett sätt men det är inget som en demokratisk och marknadsinriktad Alliansregering kan tänka sig.
Man får ju hoppas att inte ens något parti på vänsterkanten kan tänka så idag, men vem vet.

De förslag som nu läggs är också en viktig åtgärd för att i alla lägen stimulera jobben och att förhindra att en hög arbetslöshet biter sig fast.

Vi värnar också välfärdens kärna genom den enorma satsningen till våra kommuner.

Det är också en stimulans till fler och växande företag. Förvisso vill många företag ha sänkta arbetsgivaravgifter, det kan jag hålla med om men i dessa tider har det inte funnits utrymme för det. Att vi prioriterat att löntagare få mer i plånboken är en riktig avvägning. Däremot finns det med förslag för de allra minsta företagen om stimulansåtgärder och förbättrat socialt skyddsnät även för företagare.

Jag ser fram emot kommande debatter med oppositionen när de lägger sina alternativbudgetar. Vi kan väl aldrig tro att de rödgröna kan enas om gemensamma förslag redan nu utan det blir det vanliga att de säger att de kommer senare med gemensamma utspel.

Det blir nog senare, mycket senare som de kan visa enighet. Jag tror inte de kommer att kunna visa det åtminstone under 2010.

Jag får säkert anledning att återkomma ett antal gånger vad gäller vår budget och oppositionens förslag.

Nu befinner jag mig på tåget mot Stockholm och ett mängd intressanta möten under veckan.

Kategori: Alliansen
Etiketter: ,
Senaste inläggen på bloggar.nwt.se
23 Jul 2014
23 Jul 2014
23 Jul 2014
23 Jul 2014
22 Jul 2014