Gör en åtgärdsplan för lugnare perioder!

Vissa perioder under året är lugnare än andra. Vi kan kalla det för svackor. Telefonen ringer inte lika mycket, intresset för att köpa dina produkter eller tjänster är mindre och du blir troligen frustrerad av detta. Lösningen stavas åtgärdsplan och du ska helst ha den klar redan under perioder av ”full rulle” i företaget. Fyll din åtgärdsplan med allt det där som du inte hunnit göra, men ändå måste ta tag i + aktiviteter som gör att du kan ta dig upp ur svackan fortare. Exempel på sådana är:

1. Om du jobbar med uppsökande försäljning, dubbla antalet säljkontakter du tar under en period på två till tre veckor. Öka i alla fall intensiteten med 50%. Du vill få resultat, eller hur?

2. Säljer du produkter i butik eller i webbshop? Gasa på med marknadsföringen på samma sätt som ovan. Då menar jag inte dubbelt så mycket annonsering till hög kostnad. Tänk gerillamarknadsföring, det vill säga oväntade saker på oväntade platser till en låg kostnad, och sociala medier.

3. Leta upp ett femtiotal potentiella kunder. Kom på briljanta idéer till dem. Maila eller lyft på luren!

4. Uppdatera, förnya och förbättra din hemsida eller webbshop. Se över texterna och glöm aldrig att ”less is more” är huvudregeln när det gäller text på webben.

5. Se över och uppdatera din och företagets närvaro i de sociala medierna som finns. Facebook, Twitter och Linkedin är de största och mest välkända. Uppdatera dina profiler, presentationer och referenser. Är du inte medlem? Bli det!

6. Tänk ut fem personer du hemskt gärna skulle vilja få kontakt med. Det behöver inte vara potentiella kunder, utan det kan vara andra personer som du inspireras av, vill lära känna eller tror skulle kunna ge dig nya infallsvinklar i ditt företagande. Hör av dig och säg att du vill bjuda på lunch!

7. Hur ser ditt marknadsföringsmaterial ut? Har du visitkort, broschyrer, powerpointpresentationer, annonsmallar och annat marknadsföringsmaterial som ligger och skräpar och som skulle behöva sig en uppfräschning eller nybeställning? Se över det.

8. Har du en klockren presentation av dig själv på mellan 30 sekunder och 2 minuter i ditt huvud? Om inte, sätt dig ner och spåna ihop en bra, kärnfull och intressant presentation av dig och ditt företag som passar att plocka fram på nätverksträffar och mingel där du förväntas presentera dig själv och din verksamhet.

9. Rensa och strukturera upp ditt kundregister. Gå igenom olika kunder och leverantörer och ring eller mejla dem du inte haft kontakt med på länge. Finns de inte längre eller har bytt jobb? Uppdatera kundregistret!

10. Gå igenom dina fasta kostnader. Är de rimliga? Finns det något du kan ändra på? Är du en trogen kund hos dina leverantörer och har varit det en längre tid? Då kan det finnas utrymme för att förhandla om inköpspriserna till det lägre.

 

Vill du ha fler tips tycker jag att du ska förhandsboka min bok! www.stegettilleget.nu är adressen och den släpps i september! :)

Kategori: Tips