Trender 2013 och framåt

 

Alltid inför nyår är det aktuellt att prata om trender och jag läste nyss en e-bok om trender inom marknadsföring för 2013 och framåt. Inga större nyheter avslöjades, men det som gick att läsa om är ändå så viktigt!

 

Mindre kampanjbaserad kommunikation

Kampanjer har länge varit en viktig del av företags marknadsföring och kommer säkert att fortsätta att vara det också. Problemet är dock att kampanjer ex ofta är tidsstyrda, begränsade på något sätt eller planerade långt i förväg. I en värld då våra fans/kunder vill ha tillgång till det de behöver precis när de själva vill ha det så måste vår kommunikation vara på rätt plats vid rätt tid – alltid, för att nå bäst effekt. Exempelvis så ringer du upp en arg kund direkt och väntar inte en vecka och samma snabbhet måste man ha i sin marknadsföring. och kommunikation.

 

Integrera sociala medier och digital marknadsföring med övrig marknadsföring nu!

Sociala medier har i många företag och organisationer varit ganska isolerat från den övriga marknadsföringen. Här kommer större förändringar att ske, där data och info från sociala medier kommer att värderas högre och användas mer i den traditionella marknadsföringen för att göra kommunikation mer personlig och träffande. Du kan ju även mäta det som sker i sociala medier på ett annat sätt och även dra nytta av lärdomarna där i den övriga marknadsföringen.

 

Bli mobil eller hamna efter?

Vi har sett en mycket snabb ökning av den mobila trafiken, alltså surfning via din smartphone. Detta gör att vi inte längre kan bortse från det mobila när vi ser över vår kommunikation – om du ex. inte har en mobilanpassad webbplats så är det dags att börja se över detta nu… eller gärna igår som det brukar heta.

 

Mer personliga företag

Företag och organisationer kommer att fortsätta att våga blir mer transparenta och personliga. Detta kommer att göra dig mer intressant att följa och få lättare att engagera dina fans och följare. Ett annat viktigt steg här blir den kommunikation och dialog du för – att den finns i rätt sammanhang och kanal samtidigt som den tilltalar den du vill nå. Sökmotoroptimering i alla ära men vikten av att ha ett bra innehåll som folk vill läsa och dela är oerhört viktigt för att få spridning på ditt varumärke, vision och kommunikation!

 

En bild är värd mer än 1000 ord

Att bilder och video är och blir viktigare i vår kommunikation har knappast gått någon omärkt förbi, med bl a utvecklingen för bildtjänster som Pinterst och Instagram. Är du idag ett företag/organisation som inte är insatt i denna utveckling så är det dags att se över hur vi ska använda bilder/video som en naturlig del av er kommunikation, för 2013 och framåt växer detta ytterligare!

 

Detta var en kort och föga överraskande trendspaning, så om jag får skicka med er något inför 2013 så blir det att verkligen sätta sig ner och börja integrera och utveckla er marknadsföring på det digitala planet. Här finns massor att vinna för ert varumärke, försäljning och pr utan även för rekrytering!

/Linda