Tack för mig!

I slutet av september 2011 började jag att blogga här på nwt.se. Dessa dryga två år har varit oerhört roliga men nu har det är dags att tacka för mig.

 

I slutet av september 2011 kontaktade jag NWT för att se om de behövde en duktig bloggare till sina näringslivssidor och fick svaret ja. Det har varit en jätterolig resa och också roligt att se att fler blogg-kollegor tillkommit med nya insikter och spännande resonemang! Dock så är det dags för mig att tacka för mig då jag känner att jag på grund av tidsbrist inte har kunnat uppdatera min blogg lika ofta som jag velat.

 

Jag är jätteglad över att så många har läst och engagerat sig i bloggen! Skulle du vilja fortsätta att följa mig och oss på Advant så är du varmt välkommen att följa Advants Inspirationsblogg, där både jag och mina kollegor kommer att inspirera och fortsätta komma med tips och råd inom reklam, marknadsföring, webb, och sociala medier.

 

Tack åter igen!

MVH Linda

 


Rösta på Värmlands mest företagsamma person 2013!

SvNaringsliv_290x420-Varmland

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

För ganska precis ett år sedan så var jag stolt vinnare av titeln Värmlands mest företagsamma person 2012. Nu är det dags att rösta fram Värmland mest företagsamma person 2013!

 

När jag fick frågan om jag ville vara med i juryn i år för tävlingen så kände jag direkt att det vill jag självklart! Tycker det är viktigt att uppmärksamma företagsamma människor, oavsett yrke och storlek på företag. Tycker att de fem finalister som valts ut är riktigt inspirerande förebilder!

 

De fem finalisterna är:

Anders Kjällström

Under Anders ledning har Branäsgruppen haft stark tillväxt och god lönsamhet, alltid med gästen i centrum. Branäsgruppen har vuxit från 120 till 700 anställda (under högsäsong).

 

Patrik Hjelte

Patrik har i sina nio restauranger i Värmland över 500 anställda. Med ett stort samhällsengagemang och genuint intresse ger han många unga möjligheten att komma in på arbetsmarknaden.

 

Pernilla B Nykvist

Pernilla har med stor entusiasm utvecklat Platea till ett företag där viljan, styrkan och kunskapen att förändra finns. Med stor medvetenhet startat företag och skapat arbetstillfällen i sin hembygd. Allt är möjligt!

 

Jessica Johansson

Jessica är en kreativ person som genom företaget Pick Up hunddagis tillgodoser kundens önskemål i ny förpackning i form av franchiseföretagande som idag finns på fem orter.

 

Kjell Ottosson

Denna mångsysslare har nominerats för att han bland annat driver en elfirma, bygger industrihotell i både Karlstad och Hagfors. Hans engagemang och idéer skapar arbeten både idag och i framtiden!

 

Läs mer och rösta på din favorit! Det gör du här.

 

Rösta senast 29/11 och vinnaren kommer presenteras 16/12.

/Linda

Kategori: Företagande

Starkt varumärke = fler (digitala) möjligheter

12_1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Att ha ett starkt och attraktivt varumärke är kanske viktigare idag än någonsin. Konkurrensen är stenhård och vi sorterar hårt bland reklamen och produkterna som presenteras för oss. Idag väljer vi att följa och köpa av de varumärken vi gillar och kan identifiera oss med och detta ger företag med starka varumärken fler möjligheter!

 

Har du ett starkt och attraktivt varumärke så kommer du självklart att sälja mer eller få fler som stöder din sak. Dock så missar många duktiga företag och organisationer chansen att dra nytta av sitt varumärke och är för rädda för att prova nya saker, framför allt i den digitala världen. Tror att många företag skulle må bra av att mer digitalt kring sin affär och se hur de effektivt skulle kunna utnyttja det de redan har och byggt upp.

 

Dock så finns även många goda exempel av hur man kan ta sin befintliga produkt och varumärke och utifrån det hitta nya affärer. Ett exempel jag vill lyfta är företaget Happy Socks som säljer färglada strumpor i både fysiska butiker och på webben. De har varit duktiga med varumärkesarbetet under de fem år som de funnits och lanserar nu en ny produktgren med accessoarer som de kallar det, med muggar, iPhoneskal, pennor etc.

 

Tycker det är ett klockrent exempel på att hur man smart använder de befintliga försäljningskanalerna och kunderna för att öka sin försäljning. De följer med i trender och vet vad som säljer och just accessoarer och inredning är oerhört populärt i nästan alla åldrar. Det är även lätt att köpa som present till andra (precis som Happy Socks strumpor) och kostar inte allt för mycket. Happy Socks hade en webbbshop så här var det egentligen bara att lägga ut de nya produkterna och sälja direkt. Genom ett smart användande av pr/sociala medier och deras starka varumärke så har deras nya produkter synts flitigt i sociala medier och uppmärksammats av bl a kända bloggare. Detta sätt att arbeta har gett dem ett effektivt och kostnadseffektivt verktyg att utveckla sina affärer. Och det är tack vare sitt starka varumärke de säkert kommer lyckas galant med denna satsning!

 

Som sagt var, det är ingen nyhet att vidareutveckla sina affärer och hitta nya produkter att sälja, men fler företag borde ta chansen att tänka till och tänka nytt – och framför allt dra nytta av de kostnadseffktiva digitala kanalerna som vi alla har tillgång till!

 

- Vilka redskap och försäljningsvägar har du och ditt företag/organisation tillgång till?

- Finns några viktiga samarbeten du skulle kunna knyta till dig för att förstärka ditt varumärke och affär?

- Vilka digitala kanaler (som vi har idag eller inte) skulle vi kunna använda för att förstärka vårt företag?

- Vad gör våra konkurrenter (inte) idag?

- Vad gör andra branscher och marknader som vi inte gör?

- Vad är trender idag och i framtiden?

- Sist men inte minst – hur bygger vi ett starkt och attraktivt varumärke med utvecklingspotential?

 

/Linda

 

 

Alla bilder är lånade från Happy Socks webbplats.

Bild 1. Bilden överst är en an de nya produkertna, pennor.

Bild 2. Happy Socks originalprodukt, färglada strumpor.

Bild 3- 6. Några av de nya produkterna.

 

sa01-061_4 21_1 36_new  30_rotaded_1

 

Krönika: Det är innehållet som räknas

I dagens Arbete&Ekonomi i NWT har jag skrivit en ny krönika om innehåll i sociala medier. För dig som ej har tidningen kan läsa inlägget här.

 

bild

 

Det är innehållet som räknas

Handen på hjärtat, hur mycket tid läggs egentligen på att skapa bra och läsvärt innehåll till era kanaler i sociala medier? Har ni en plan för vad ni ska skriva om? Tror de flesta svarar – nej egentligen inte. En inte allt för okvalificerad gissning från min sida säger då också att ni inte alls får ut det resultat ni vill från era sociala medier. För att nyttja den fulla potentialen som sociala medier kan ger er så gäller det att förstå vad era tilltänkta läsare faktiskt vill ha.

Tänk på vad vi egentligen gör i sociala medier. Jo, vi håller kontakt med vänner och bekanta, vi sprider information om det vi tycker är viktigt, vi söker svar på frågor och vi vill få inspiration och ny kunskap. Vi vill alltså läsa om sådant som är relevant och som ger oss inspiration och kunskap. Det handlar helt enkelt om bra innehåll, att skriva om sådant som ger kunder, kommuninvånare eller framtida medarbetare mervärde och som är intressant för just dem.

Hur bör man tänka då? Här kommer några frågeställningar för att skapa bättre och mer läsvärt innehåll i sociala medier:

  • Hur ska vi agera för att skapa förtroende och goda relationer? När förtroende finns, hur fördjupar vi relationen?
  • Vad har vi som kan vara till nytta för användaren? Kunskap, information, inspiration, intressanta diskussionsämnen…
  • På vilket sätt kan konversationen riktas mot det vi säljer utan att det känns påfluget och samtidigt ger mervärde för våra läsare?
  • Hur ska vi locka och behålla framtidens medarbetare? Vad för viktigt för dem?
  • Kan vi spara tid och pengar på att arbeta mer digitalt och samtidigt ge ännu bättre service till våra kunder?
  • Vad tycker era kunder och läsare idag? Varför inte fråga dem vad de är intresserade av och vill läsa om.

Ställ er själv frågan – är det ni lägger upp i sociala medier så intressant att de ni vill nå väljer bort något annat i sina fullspäckade scheman för att läsa det ni skriver? Är inte svaret ja på denna fråga så fundera ett varv till. Det gäller att ha respekt för användarnas tid och verkligen ge dem mervärde för att lyckas!

Det är innehållet som räknas.

 

/Linda

Bokrecension och lästips – Nätsmart

Nätsmart_Framsida20130906

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

För någon vecka sedan kom det ut en ny bok om sociala medier, Nätsmart – få drömjobbet, lyckas som chef och bli en stjärna, skriven av Jackie Kothbauer. Hon har tidigare skrivit boken Mediababe och är utsedd till en av Sveriges bästa föreläsare inom sociala medier. Boken handlar om att göra de 10% som ger 90% av effekten och guidar dig till att få ut det mesta av mejl, sociala medier, appar och mobil.

 

Vill du ha ditt drömjobb? Då är risken stor att du aldrig får chansen, då 70% av alla jobb tillsätts via nätverk och sociala medier. För att få chansen till ditt drömjobb behöver du en nätprofil. Sluta leta och bli hittad istället. Bli nätsmart.

 

Texten är en del av texten på bokens baksida. Levererar boken detta då? Ja, det gör den faktiskt på många sätt. Den är lättläst och enkelt skriven och förklarar mycket konkret och enkelt hur man gör och varför.

 

Boken är uppdelad i kapitel – nätsmart chef, nätsmart fot dummies, nätsmart karriär etc. Är du osäker kring hur du ska använda sociala medier och digitala kanaler så är detta en perfekt bok som förklarar och ger många praktiska exempel och checklistor för hur du ska gå till väga för att exempelvis bli en nätsmart chef eller hur du ska välja vilka kanaler/ medier som passar dig bäst.

 

En del av boken handlar även om nätdejting med exempelvis en del som kallas ”från noll till koll”. Där får du veta hur du ska tänka kring ditt nätdejtande och hur du praktiskt gör med texter och bilder. Hur tar du ex bra bilder av dig själv och vad du ska skriva och inte.
Vem är boken för? Jag tycker att alla borde läsa denna bok. Det finns många böcker om specifika delar inom sociala medier/ digitala verktyg, men jag har i alla fall inte hittat någon som på detta enkla sätt resonerar och förklarar alla digitala utmaningar utifrån läsarens perspektiv – samtidigt som den gör en inspirerad av att vara med och prova! Denna bok är en mycket bra grund att läsa om du är nyfiken på den digitala världen och vill veta vad du ska göra för att snabbt och smart komma igång.

 

Boken är som sagt var mycket lättläst och tar inte många timmar att läsa – så beställ en bok nu och bli nätsmart.

/Linda

Ny krönika: Var nyfiken – våga prova!

578526_518428994901071_530037798_n

Som du kanske vet skriver jag även krönikor i papperstidningen för NWT och idag publicerades ännu en krönika som handlar om vad som bör ingå i en hållbar strategi för sociala medier. För dig som inte haft möjlighet att läsa den i papperstidningen så kan du läsa den här digitalt.

 

Var nyfiken och våga prova!

Miljon-maskinen. Så heter ett reportage jag nyss läst om svensken Felix ”PewDiePie” Kjellberg som är störst i världen på Youtube. Hans Youtube-kanal genererar en vinst på en miljon per månad och har snart 13 miljoner prenumeranter vilket är mer än exempelvis bandet One Direction och artisten Rihanna. Vad gör han då? Jo, han filmar sig själv och sina reaktioner när han spelar skräckspel på datorn. Ganska underhållande får jag lov att erkänna även om jag inte spelar själv. Trots denna fenomenala framgång så vågar jag lova att det finns många fler som skulle kunna göra det han gör. Med detta menar jag verkligen inte att förringa hans insats men mycket handlar om att vara uppdaterad, ha en strategi, fingertoppskänsla och ett brinnande intresse.

 

Jag vet att det finns många duktiga företag/organisationer där ute som är nyfikna på sociala medier, men inte riktigt vet hur de ska börja. Till er vill jag säga – våga prova! Din satsning i sociala medier kanske inte blir en miljon-maskin men med nyfikenhet, kunskap och ett brinnande intresse kommer du definitivt långt.

 

Jag vill också skicka med några hjälpande tips i början av ert arbete. Börja med att ta fram en strategi innan ni sätter igång med det praktiska arbetet. Se till att så många olika delar av er organisation finns med i arbetet och arbeta tillsammans i workshops. Då får ni en stor förståelse för de olika delarna och kan inspirera och stötta varandra.

 

Vad bör då ingå i en strategi? Här är de viktigaste byggstenarna:

  • Nuläge: Vart är vi som företag idag, affärsmål och vision? Vilken nytta ger vi till kunden? Hur fungerar våra digitala kanaler idag? Konkurrenter? Hur ser vår omvärld ut, vad påverkar oss/våra kunder?
  • Målformulering: Våga sätt konkreta mål, som ni kan mäta och följa upp! De ska gå hand i hand med era affärsmål – hur ska sociala medier hjälpa er uppnå era affärsmål?
  • Målgrupp: Vilka är våra målgrupper? Var nyfiken och hitta det som driver och intresserar dem, så når du framgång i dina sociala medier.
  • Kanalval och innehåll: Vart ska vi synas och vad ska vi prata om i sociala medier? Gena inte i kurvan här och ta detta steg först, utan utgå från era mål och målgrupper när ni väljer vad ni ska kommunicera och vart.
  • Organisation: Hur ska vi jobba med sociala medier på företaget, vem gör vad? System? Budget? Hur följa upp/utvärdera? Detta bör vara tydlig uttalat och bestämt innan ni börjar arbeta, då kommer arbetet gå mycket enklare och ge större effekt.

”Svårare” än så här är det inte. Det mesta handlar om nyfikenhet. Att våga och vilja vara nyfiken på sina kunder, sin omvärld och den digitala världen vi lever i. Så var nyfiken och våga prova!

 

/Linda

Finns din målgrupp på Instagram?

Instagram Sverige kopia

Allt fler använder det sociala mediet och bildtjänsten Instagram för att marknadsföra sitt företag och sina tjänster. För första gången har det nu gjorts en undersökning om hur vi svenskar använder Instagram och siffrorna talar sitt tydliga språk.

 

Undersökningen som gjorts av Orvesto Konsument visar bland annat att Instagram till största del är ett ”storstadsfenomen” då tjänsten används flitigast i Stockholm, Göteborg och Malmö samt städer med över 90 000 invånare. Mer än hälften av användarna bor i någon av våra tre största nämnda städer.

 

Kvinnor och unga dominerar

Kvinnor dominerar på Instagram, då 57% av besökarna är kvinnor. Tjänsten har också en ung målgrupp – hela 48% av de svenska användarna är under 25 år och då har de ej mätt de användare som är under 16 år. I målgruppen 40 plus använder endast 169 000 Instagram.

 

Flitiga användare

Totalt använder 1,2 miljoner svenskar tjänsten och 696 000 använder Instagram dagligen och 920 000 minst en gång i veckan. Så många som 428 000 går in på appen flera gånger om dagen. Siffrorna är högre än väntat och detta visar att Instagram är en kanal att räkna med, speciellt om man vänder sig till en yngre kvinnlig publik.

 

Instagram-användandet i siffror:

- 696 000 använder Instagram dagligen och 920 000 minst en gång i veckan.

- 428 000 går in på appen flera gånger om dagen och 198 000 av dem är mellan 20 och 29 år.

- 57 procent är kvinnor och av de som använder tjänsten varje dag utgör kvinnorna 60 procent.

- 48 procent av de svenska användarna är under 25 år och då är inte användarna under 16 år inräknade.

- Majoriteten av användarna bor i Stockholm, Göteborg eller Malmö eller en annan kommun med mer än 90 000 invånare. 543 000 av de 919000 som är inne på tjänsten varje vecka bor i någon av de städerna.

Källa: Siffrorna kommer från en undersökning gjord av Orvesto Konsument som Dagens Media tagit del av.

 

Kategori: sociala medier

Tips – framkalla dina Instagram bilder

Kanske har du tagit en massa fina bilder med Instagram? Då kan du enkelt framkalla dem med den svenska tjänsten Instabild.

 

Instabild_1Instabild_3 lins_4-612x612

 

instabild.se kan du beställa allt från vanliga bilder till canvas/trä/plexi-tavlor med bilderna från ditt Instagram-konto. En annan kul grej de har är objektiv till din telefon. Vet ej själv hur bra de funkar, men funderar på att köpa ett vidvinkel/macro objektiv och prova. Kanske en kul idé till någon som du vill överraska?

 

Avslutar med att passa på att önska en trevlig sommar, då jag kommer att ta ett uppehåll med bloggen under sommaren. Men vi ses till hösten igen!

 

Soliga hälsningar Linda!

 

Alla bilder i inlägget är lånade från Instabild.se

Kategori: Personligt

Invigning av nya Advant!

I fredags samlades dryga 100 personer för att fira invigningen av nya Advant i våra nya lokaler på Tage Erlandergatan i centrala Karlstad. Det var inte bara ny lokal som visades, utan våra gäster fick även en smygtitt på vår nya grafiska profil, webb och fick en resa från dåtid, nutid till framtid – resan mot vår vision: att bli Sveriges mest uppskattade produktionsbyrå!

 

Självklart var vi stolta över att få visa upp det vi jobbat så hårt med några månader – vår helt nyrenoverade lokal! Vi har inrett den med en hemmakänsla för att både vi och alla som kommer och hälsar på ska trivas och under invigningen verkade det som vi lyckats : )

 

Bild 1: Franziska fixar det sista inför att gästerna ska börja komma

Bild 2: På vår vår vägg med tavelkrits färg så skrev gästerna sina hälsningar

Bild 3 & 4: Glada ansikten från minglet

Bild 5: Jag och disken

Bild 6: Vår fantastiska utsikt från kontoret

Bild 7: Johan och DJ-Pär håller i musikquizet

Bild 8 – 13: Glada ansikten från minglet

Bil 9: Gästerna fick med sig en liten present hem

Bild 10: Nästan bara hembakt på fikabuffen

Foto: Anna Adolphson/Magnus Larsson

 

576597_577731935600027_253537896_n 601834_577732995599921_1067662130_n 971057_577737045599516_492207950_n 603043_577732048933349_894470547_n 426751_577733675599853_927726869_n 9907_577733662266521_1792573928_n 425304_577733452266542_2035698279_n 968784_577732772266610_1703907572_n 943312_577732745599946_1144548024_n 936233_577732525599968_1601117096_n 969868_577732668933287_775911765_n 969931_577732155600005_740726507_n 971638_577732145600006_1955622593_n 944609_577731915600029_159337690_n 375760_577731918933362_942559188_n

Nyinflyttad

Efter några veckor av flyttbestyr så är jag och Advant äntligen på plats i våra nya lokaler på Tage Erlandergatan 4 i Haga i centrala Karlstad. Lovade i mitt förra blogginlägg att visa bilder när vi flyttat in så här kommer några!

/Linda

 

Bild 1. Första ”lilla” lasset från IKEA

Bild 2. Montering och fredagsfika samtidigt

Bild 3. Magnus skruvar och Johan pekar…

Bild 4. Sköna köksstolar med hemmakänsla

Bild 5. Köksförvaring

Bild 5. Fantastisk utsikt från kontoret ner mot fina stenbron

Bild 6. Vårt auktionsfynd – fint skåp för 175:-

Bild 7. Vi skålar in första dagen i lokalen

Bild 8. Omtyckta gamla soffan

 

554722_559588717414349_570182482_n 922910_565030466870174_1295773162_n 935025_562246283815259_1151483342_n bild 2  bild 4 bild 5 bild 6 bild 7 bild

Kategori: Okategoriserade