Per-Inge Lidén

Fossilfritt flyg 2030

Vi människor kommer alltid att behöva flyga när vi ska färdas långt på den här planeten. Därför behöver det fossilstinna och konservativa flyget ställa om till fossilfritt – precis som alla andra branscher. Det är faktiskt möjligt – om vi vill.  Stadshus är moderbolag för bl a flygplatsen i Karlstad. Vi har ställt Europas hårdaste miljökrav på flygplatsen. Igår hade vi besök av ordförande Mikael Lundström och VD Hans Wennerholm  för flygplatsen som berättade om arbetet med biobränsle, klimatkompensation och allmänt miljöarbete vad gäller bilar, kemikalier och naturvård på området. De har höga ambitioner. Men det är inte lätt.

Flygbränslepriset har idag sjunkit till 5 kr litern. Biodrivmedel är svårt att få tag på och det kostar ca 25 kr litern.  Det gör att man inrättat en fond , ”fly green fund”, ( googla på den så får du upp kontonumret)  där företag och privatpersoner kan betala in en summa när man flyger för att vara med och möjliggöra inblandning av biobränsle. Det är en början. Men nu behövs lagstiftning. EU behöver besluta om en kvot för inblandning av biobränsle. Låt oss säga att man börjar på 10% inblandning 2020 och sen ökar med 10 %  till per år till 2030. Det skulle sätta fart på tillverkare och flygbolag. Kostnaden för flygbolagen skulle bli högre men rättvist fördelad.

För det är klart att det är möjligt. För som ordföranden i vårt flygplatsbolag sa. ”Att ställa om världens 25 000 flygplan till fossilfri drift är bra mycket enklare än att ställa om världens enorma bilflotta. Tekniken löser sig. Det som behövs är politisk vilja.”

I Karlstad har vi den viljan – frågan är om den finns på fler håll.

Senaste inläggen.
Hem för unga 11 Jan
Bloggat på nwt.se.
Hej världen! 22 Jan
Desktop