En av oss…

Tovas tankar och reflektioner från de första dagarna i Polen.

Hej på er!

Jag är som ni kanske vet och har läst på min egna blogg är jag för tillfället i Polen, Krakow. Vi har besökt Gdynia och Krakow som vi idag lämnar för att först åka till Tarnow och sen ikväll komma fram till Lublin. Lördagen bestod endast av resande tills det att vi kom fram till till Krakow och åt middag samt att vi checkade in på hotellet.

I Måndags var det den tuffaste dagen hittills. Vi besökte både Auschwitz 1 & 2 (birkenau). Det andra var mer brutalt än det första och jag har hört att dessa lägren inte ens vart de värsta vilket skrämmer mig. Det fanns noll medmänsklighet i det första och det var värre i det andra vilket säger en hel del.

På kvällen var jag sååå trött på att gå men jag insåg att de spelar verkligen ingen roll när man sett vad offrena under Förintelsen gick igenom.
Den kvällen åt vi middag som vanligt och efter det fick vi gå på en liten mini konsert med bas fiol och dragspel. Det var jättefint men det tog också väldigt lång tid och vi alla var supertrötta. Att sen komma in i värmen på hotellet och lägga sig och sova var superskönt!<3

Igår var nog den roligaste dagen. Under hela förmiddagen var vi ute i staden Krakow på stadsvandring. Efter Lunch åkte vi till schindlers museum som verkligen var supercoolt! Om ni någon gång åker till Krakow är det verkligen värt att se tycker jag!:).

Under dagen besökte vi en drakstaty som sägs ska spruta eld var tionde minut (lite grann) om det är en myt eller inte vet jag inte men medans vi var där hände det ingenting. Vi fick även höra historien om bröderna som hade bott i borgen och om vem av de som skulle få regera.

Vi besökte även delar av det gamla gettot och letade efter tecken som visade att judar hade/har bott där eller judiska tecken överlag. Vi insåg att det fanns jättemånga när vi letade. Vi kollade även på synagogor i staden och på kvällen åt vi supergod middag på en jättefin israelisk resturang!

Nu har vi precis ätit frukost och är på väg  till Tarnow och efter en stund åker vi vidare till Lublin där vi ikväll kommer ha stadsvandring och äta middag.

Resan hitintills har varit jobbig, rolig, mysig och spännande. Vi får se vad resterande delen av veckan har att erbjuda då vi inte åker hem till Sverige förens Lördag morgon.

Hoppas ni har det bra där ni är och hoppas att ni gillade inlägget. Vi ses !