Stina Bergström (MP)
Etikett. cykling

Äntligen Holland – med tåg och cykel

 

Nu är julgranen utslängd och jag sitter på tåget till Stockholm och riksdagen. Laddad och taggad av mycker skidåkning och en studieresa till Holland. Vi, jag och några andra miljöpartister,  tog tåget fram och tillbaka förra veckan. En resa på 12 timmar från Köpenhamn. Mysiga timmar fyllda av samtal, läsning av lagrådsremisser och annat intressant. Och förstås mat och fika. På stationer och på tåget.

Ända sedan jag blev riksdagsledamot 2010 har jag velat resa till Holland. Mycket för att studera cykling och cykelpolitik. Vad är det som har gjort att så många Holländare väljer den klimatsmarta cykeln som transportmedel?

Vi besökte bland annat Groningen där 60 procent av resorna sker med cykel. Våra gröna kamrater sitter med i kommunstyret sedan seklets början. Benni Leemhuis, ordförande för de gröna i Groningen och för trafiknämnden, tog med oss på en 2-timmars tur och berättade om alla smarta lösningar för att gynna cyklingen. Och för att minska cykelköerna.
Redan på 70-talet tog modiga politiker beslut att förbjuda bilar i stadskärnan. Det tillsammans med stora satsningar på cykelbanor, en god cykelkultur där gående, bilar och cyklar samsas på samma ytor och inga externa köpcentra har gjort den här staden till en cykelstad. Och en stad vars invånare är mest nöjda med livet i Europa enligt lyckorankningar.

 

I Utrecht, en annan grönt styrd cykelstad, cyklade vi genom världens största cykelgarage. Med plats för  12 500 cyklar. Att få plats för alla cyklar, både de som rullar och de som står stilla, är en utmaning för stadens politiker berättade Lot van Hooijdonk, grönt kommunalråd, för oss.

Vi besökte oxå hamnen i Rotterdam, Europas största hamn. Och parlamentet, Fredspalatset (där den internationell domstolen) finns  och OPCW (Den organisation som arbetar med att få bort alla kemiska vapen i världen) i Haag.

Vi träffade gröna vänner och diskuterade Grone Links framgångsrika valkampanj förra året. Så nu är jag fylld med många nya ideer kring både cykling, fredsarbete och valrörelse.

Vi som reste: Thorgny Arwidson, Rasmus Ling, Maria Ferm, Emma Hult och Lorentz Tovatt

 

En budget och 13 motioner

Idag går motionstiden ut i riksdagen. Att skriva motioner är ju framförallt oppositionens verktyg för att föra fram förslag. Mycket av det jag motionerade om förra mandatperioden (Jag och vänsterpartiets Bengt Berg brukade ”tävla” om att skriva flest motioner på Värmlandsbänken) är ju nu regeringen politik.

Men det har i alla fall blivit 13 motioner. Några exempel: Förbud mot uranbrytning, Strategi för mer cyklingNya slussar i Trollhätte kanal, Inlandsbanan, Snabbare tåg Oslo-Karlstad-Örebro-Stockholm, Miljöanpassa skoterlagstifningen

Samtliga motioner hittar du på min sida på riksdagen.se

Den rödgröna budgeten

Sedan är det som sagt i regering vi driver den gröna politiken nu. Igår hade jag och får finanspolitiska talesperson Janine Alm Ericson en artikel i NWT där vi presenterade hur vi nu styr om Sverige i en grön riktning med satsningar på jobb, skola och klimat i höstbudgeten. Det är tydligt att MP sätter avtryck i regeringen – på det temat skrev jag en riksdagsröst i VF förra veckan som löd så här:

”Så var det höst igen. Det har, minst sagt, hänt mycket på ett år. Förra veckan presenterade vi den första rödgröna höstbudget som kommer att bli verklighet.

I och med decemberöverenskommelsen, som satte stopp för förra höstens kaos i riksdagen, har vi också fått bättre möjlighet för breda uppgörelser i riksdag i viktiga frågor. T ex flykting- och klimatfrågan. Jag sitter med i den beredning som diskuterar hur vi ska minska våra klimatutsläpp fram till nollutsläpp år 2050. Vi behöver komma överens om målnivåer och åtgärder om klimatfrågan inte ska förminskas till bensinskattehöjningens vara eller inte vara.

I riksdagen är det klimat- och miljöfrågorna som är mitt ansvarsområde. Frågan om Ojnareskogen, vid sjön Bäsketräsk på Gotland har jag arbetat med mycket under året.

Hela Ojnareområdet har av Naturvårdsverket pekats ut som ett mycket skyddsvärt område. Andra intressen vill bryta kalk i området. Det har varit en mer än 10-årig kamp mellan natur- och gruvintressen.

Så den sista augusti tog vår regering beslutet att området ska skyddas. En viktig miljöseger, inte bara för Gotland. Det är också en viktig signal för kommande beslut i gruvfrågor. Det handlar inte bara om dagens jobb och gruvföretagens vinster, framtidens jobb och miljö måste också vägas in i besluten.

Höstbudgeten innehåller en historisk satsning på klimat och miljö. Det kommer att innebära att mer värdefull natur i Värmland kan skyddas och att Värmland kommer att bli mer klimatsmart. Det är tydligt att miljöpartiet i regeringen sätter avtryck!

Men det är inte bara klimat och miljösatsningar i budgeten. Det är en budget som gynnar de som har det tuffast i samhället. Ett viktigt trendbrott, skriver några insiktsfulla ledarskribenter och journalister. En budget som drabbar männen! rasar mindre insiktsfulla dito. Och det är sant; årets höstbudget är inte en budget som bara gynnar de med hög inkomst. Det är en budget som gynnar de som har minst pengar att röra sig med. Pensionärer, långtidssjukskrivna, arbetslösa… Och ja, faktiskt, kvinnor.

En budget kan inte bara värderas utifrån hur mycket pengar regeringen satsar på villarenoveringar och hur lite man höjer klimatskatterna. Att pensionerna höjs, att den bortre gränsen i sjukförsäkringen försvinner och att regeringen gör miljardsatsningar på skolan och sjukvården måste också räknas med.

Det kommer att bli en händelserik höst. Jag ser fram emot ett fortsatt bra flyktingmottagande, en annan budgetdebatt och ett riktigt bra klimatavtal i Paris.”

 

 

 


Senaste inläggen.
Bloggat på nwt.se.
Desktop