En jämställd rödgrön budget

Igår presenterades den rödgröna budgeten. Jag var i Stockholm, satt i kammaren och lyssnade på budgetdebatten och väntade på att värmlandsmedia skulle ringa och be mig kommentera. Det brukar de göra. Men  i år hade de valt att bara prata med Håkan, Lars Mejern, Christian och Daniel.

Och jag hade fått frågan hade jag bland annat sagt att jag som feminist är stolt över att ha varit med och tagit fram en jämställd budget. Efter åtta år med alliansbudgetar med politik som konsekvent gynnat män och mäns inkomster. Höjningar av pensionen för de som har lägst pension, höjning av underhållsbidraget och grundnivån i föräldraförsäkringen är exempel på reformer som ger mer pengar i plånboken för många kvinnor.

Andra viktiga järmställdhetsreformer är ytterligare en ”pappamånad”, avskaffande av vårdnadsbidraget,  löfte/hot om kvotering i bolagsstyrelser 2016 (om det inte händer ngt av sig självt innan dess).

Som miljöpartist är jag förstås särskilt glad över den historiskt stora satsingen  på miljöarbete och klimatomställning. Extra stolt är jag förståss över den dryga miljarder mer till järnvägsunderhåll nästa år. Och ökningen på att skydda skog (nästan en fördubbling) och att stödja skogsägare som vill ställa om till ett mer hållbart skogsbruk. Tåg i tid och levande skogar,  det är två frågor jag drivit hårt under mina år i riksdagen.

 

-

Kategori: Okategoriserade

Ny regering, nytt uppdrag

Nu händer det saker i en rasande fart. En rafflande valnatt,  en ny regering, en mycket grön regeringsförklaring och jag har valts som partiets Miljöpolitiska talesperson och ledamot i Miljö- och jordbruksutskott.

Det är stort.

Det har varit väldigt roligt att vara Trafikpolitisk talesperson i fyra år. Trafikfrågorna ligger mig nära om hjärtat. Men det gör också frågor som handlar om skog, jordbruk, miljö, naturvård och biologiskt mångfald. De frågorna kommer jag och Emma Nohrén (invald för Bohuslän men uppvuxen i Värmland), som är tjänstgörande ersättare och, att jobba med under de kommande fyra åren.

Det känns förstås tryggt att vi har en grön Klimat- och miljöminister; Åsa Romson, tillika partiets språkrör.

Det känns också tryggt att lämna över trafikfrågorna till Karin Svensson Smith som kommer att vara Trafikutskottets ordförande. Karin har en gedigen kunskap som tidigare ledamot i utskottet och som ordförande i Resenärsforum. Det bådar gott för kollektivtrafiken!

Självklart kommer jag som värmlandspolitiker att  fortsätta att arbeta för viktiga klimatsmarta infrastrukturinvesteringar för Värmland. Både för snabbare järnväg Stockholm-Karlstad-Oslo. Och för en fortsatt och utökad Vänersjöfart. Vilket innebär både nya slussar i Trollhättan och en bra brolösning i Göteborg. Där rör det på sig, både Sjöfartsverket och Karlstad kommun har nu tillsammans med många andra överklagat det förslag på en lägre bro som ligger. Jag tror personligen att det är mycket bra att ta omtag i den frågan. Vi behöver en ny bro i Göteborg som fungerar både för kollektivtrafiken och sjöfarten.

Det kommer att bli en spännande mandatperiod….

Rösta för en hållbar framtid på söndag

Igår hade jag min sista riksdagsröst i Värmlands Folkblad. För den här mandatperioden… Hoppas att den 15 september vakna upp till ett bättre Sverige. Där vi får vara med och bilda regering. Och införa många viktiga gröna förslag. T ex det jag presenterade förra veckan: Om billigare kollektivtrafik för ungdomar, studenter och pensionärer. Och kollektivtrafikbonus för den som åker kollektivt till jobbet.

Det är handfast klimatpolitik. Det är det Sverige behöver nu.

Värmlands Folkblad och P4 Värmland kom till pressträffen. NWT tyckte tydligen inte att de höga priserna på kollektivtrafik är något att skriva om. Trots att biljettpriserna på bussar och tåg i Värmland har ökat med det dubbla på tio år. Medans bensin- och dieselkostnaderna för en bilist har legat still, till och med minskat något under samma tidsperiod.

 

Hektisk valrörelse

skjyltuppsättningValrörelsen har gått in i slutspurten och så har jag. Dagarna är fyllda av studiebesök,  debatter, torganförande och valstugearbete.

Förra veckan besökte jag bland annat Ola Hultman på Värmlands skogsförråd. Där var det bråda dagar eftersom det växer svamp så det knakar i skogen just nu. Ola visade mig runt i lokalerna och över en kaffe diskuterade vi MP:s företagarpolitik. Att sänka den generella arbetsgivaravgiften istället för att ha kvar lägre arbetsgivaravgift för unga skulle för Värmlands skogsförråd löna sig. Ola välkomnade också MP:s förslag med slopat sjuklöneansvar.

Kantareller från Värmlandsskogen på väg ut i Sverige och Europa.

Kantareller från Värmlandsskogen på väg ut i Sverige och Europa.

I lördags pratade jag på torget i Arvika, i söndags var jag på Lillerudsdagarna. Men igår fick jag jobba på hemmaplan. Jag, Maria Ekberg och Bengt Karlsson, våra toppnamn i Kil, bjöd Bodaborna på fika och politiska samtal utanför Konsum i Högboda. Det blev många goda samtal. Bland annat om  MP:s landsbygdspolitik.

fika

 

Varför jag anser att Miljöpartiet är ett landsbygdsparti berättade jag i lördagens VF:

http://www.vf.se/nyheter/allman/mp-ar-ett-landsbygdsparti%E2%80%9D

På samma tema spelade min språkrörskollega  Jesper Johansson och jag in en film förra veckan. Lite töntigt kanske, men himla roligt hade vi:)

https://www.youtube.com/watch?v=9NBxBrkRsw8

 

 

 

 

 

 

Miljöpartiet satsar på nya slussar

slussarna

När regeringen presenterade sin nationella transportplan för åren 2014-2025 var det ett bakslag för Vänersjöfarten. Inte en krona fanns för nya slussar i Trollhättan. Trots att de 100-åriga slussarna riskerar att rasa ihop om något årtionde och stänga Vänern för sjöfarten.

I vår gröna transportplan har vi avsatt medel för att börja bygga slussarna före 2025. Då kan stå färdiga senast 2030 då de gamla slussarna, enligt Trafikverket, definitivt har tjänat färdigt.

Igår presenterade jag och Peter Rådberg, MP:s riksdagsledamot från Trollhättan, vår satsning vid en presskonferens vid slussarna i Trollhättan. Vi träffade också representanter för Sjöfartsverket och rederiet Thun och diskuterade Vänersjöfartens förutsättningar idag och i framtiden.

Med rätt politik kan Vänersjöfarten växa och ta över mer av lastbilstransporterna i regionen. Med alliansens politik får vi istället ytterligare 140 000 långtradare på våra vägar när slussarna har tjänat ut. Det är ett skrämmande scenario.

Om detta berättade vi i ett radioinslag i P4Väst

Vi passade också på att ta ett första symboliskt grönt spadtag för de nya slussarna.

spadtag

 

 

 

 

Mer solceller på Värmländska tak

gruppbild

I onsdags var jag och Lise Nordin, MP:s energipolitiska talesperson, i länets norra delar och studerade solcellsanläggningar. Vår guide för dagen var Marita Wallström som driver företaget Sun Of Sunne. Ett företag som hjälper privatpersoner och företag med alla bitar kring att sätta upp solceller. Alltifrån berätta var de kan sitta, hjälpa till att söka bidrag och se till att de kommer på plats.

Eva Hallström, vårt gröna landstingsråd  och Birgitta Karstensson, MP Torsby, var också med på besöken.

Det blev en mycket intressant dag med lärorika diskussioner kring allt ifrån tekniken kring solcellerna till dagens problem med långsamma bidragsförfarande och krångel med att sälja solelen ut på nätet.

Alliansregeringen har inte lyckats få till vare sig tillräckligt med pengar för att stödja alla de som vill göra en insats för framtiden genom att producera egen el eller ett regelverk som gör att du som privatperson tjänar på att sälja ditt överskott av el ut på nätet.

Miljöpartiet har som mål att 500 00 hushåll ska ha egen el år 2020.  Vilket för Värmlands del skulle innebära solceller på 15 000 hustak. Vi vill höja anslaget till solceller med 100 milj per år och införa nettodebitering. Nettodebitering innebär att du som solceller på ditt tak kan skicka ut elen på nätet när du har överskott och hämta hem den igen när din anläggning inte producerar det du behöver.

När du sätter upp solceller på ditt tak är du också med och skapar gröna jobb i Värmland.  Allt ifrån jobbet med att tillverka solcellerna i Glava till jobbet för elektrikerna som sätter upp dem. Vi träffade två av dem som berättade om hur det går till. Och hur du kan installera en mätare till din solcellsanläggningen till vilken du lätt kan koppla upp dig via datorn var du än är och kolla el-produktionen och konsumtionen därhemma. Tala om spännande grön teknik!

solceller

el-killar

Få kvinnor med politisk makt i Värmland

När jag var i Ransäter på Värmlands ”Almedal” fick jag frågan vad jag som det största demokratiproblemet för Värmland. Jag svarade:

– Den skeva könsfördelningen i kommunledningarna. Det är männen som har makt, det är män som prioriterar vad det ska satsas pengar  på. Det är männen som har störst inflytande på i vilken riktning Värmland ska utvecklas.

När jag satt i kommunstyrelsen i Kil förra mandatperioden var vi som mest tre kvinnor av 11 ledamöter. Det är självklart att det speglade av sig på diskussionerna kring bordet. Och besluten. Jag var rätt frustrerad många gånger när jag märkte hur rörande överens männen, över partigränserna, var om vad som skulle prioriteras i kommunen. Killarnas ishockyklubb istället för tjejernas ridklubb.  Ny rondell för bilisterna, de flesta män, istället för cykelbana för cyklisterna, de flesta kvinnor ? Osv….

SVT har gjort en granskning på hur få kvinnor som sitter i landets kommunstyrelser . Arvika utmärker sig som en kommun i botten, med elva män och bara fyra kvinnor i styret. Kommunalrådet Claes Pettersson uttalar sig i Värmlandsnytt.

När Claas Pettersson, som ordförande i Arvikas kommunstyrelse träffar Värmlands andra KS-ordföranden är det 14 män och 2 kvinnor i rummet.  Om ledaren för landstinget och region Värmland är med också är det 16 män och 2 kvinnor. Så ser könsfördelningen ut bland de högsta politikerna i Värmland…

Men jag är glad över att vara med i ett parti som klarar sig bäst i SVT:s granskning av vilket kön vi placerar i kommunstyrelsen, 44 procent av de gröna ledamöterna i landet är kvinnorna.

I Kil har vi en kvinna, Maria Ekberg, som ledamot i kommunstyrelsen. I Karlstad delar Maria Frisk och Per-Inge Lidén på kommunalrådsposten. I landstinget har vi nu en kvinna, Eva Hallström, som landstingsråd. För nästa period, föreslår vi en man, Jesper Johansson. Så fördelar vi maktpositionerna i Miljöpartiet. Rättvist och jämlikt

 

 

 

 

 

 

 

Skogsbrand och tågkaos

I helgen var jag utanför Röjdåfors, i norra Värmland, på en 60-årsfest. När vi satt ute och åt frukost på söndagsmorgonen kände vi lukten av brandrök. Först på eftermiddagen förstod vi att det var rök från den stora skogsbranden som fortfarande rasar i Västmanland. Den största branden i Sverige i modern tid. Jag känner med de som nu måste lämna sina hem med oro för att aldrig få återse dem.

Igår körde jag sonen till stationen i Karlstad. Vi fick krypa fram på 61:an när vi körde dit; regnet stod som en vägg utanför vindrutan och himlen lystes upp av blixtar. Väl framme förstod vi att vi kunde ha kört ännu långsammare; det låg ett träd över kontaktledningen mellan Karlstad och Kristinehamn. Tåget stod stilla och när ersättningsbussarna skulle komma visste ingen…

Både skogsbranden och gårdagens tågkaos är tecken på att vårt klimat håller på att förändras.

Förutom att hejda klimatförändringarna genom att minska våra CO2-utsläpp måste vi också höja beredskapen för att möta effekterna av vårt förändrade klimat.

MP:s förslag för bättre beredskap
Idag höll Per Bolund och Åsa Romson pressträff och presenterade våra förslag för bättre beredskap. Det handlar bland annat om mer pengar till räddningstjänsten och hemvärnet och att ge Myndigheten för samhällsskydd och beredskap ett nytt uppdrag; att skydda Sverige för effekterna av klimatförändringarna.

När det gäller järnvägen så handlar det förstås både om att göra järnvägen mer robust – till exempel genom att ta bort de träd som kan falla över en kontaktledning när det blir oväder -och att ha en bättre beredskap för att ta hand om försenade resenärer.

Jag avundades inte tåg-personalen på Karlstad C som igår gjorde sitt bästa för att lugna stressade och oroliga resenärer. Inte blev det lättare för att det var tre olika tågbolag som var inblandade. Vars personal skulle försökte förklara för resenärer att de inte fick åka med ”deras” buss som lämnade stationen halvfull för att de hade ”fel” biljett, åkte med ”fel” operatör och måste vända sig med sina frågor till en annan konduktör, ngn annan stans…

Sverige behöver en ny tågordning, både för tågen och för att möta klimatförändringarna. Sverige behöver en ny regering.

MP:s dag på Ransätersdagarna

Igår var det Miljöpartiets tur att inta scenen på Värmlands Almedal – Ransätersdagarna. Måste erkänna att jag var mycket tveksam när vi fick inbjudan. Både för egen del – efter som den här veckan är en av två som skulle kunna vara lediga den här veckan. Och också vad gällde publiken – vilka vill åka och lyssna på politiska tal mitt i semestern när man vet att i augusti drar valrörelsen igång och då kommer det att vara fullt av dem?

Men idén med Ransätersdagarna är bra och jag hoppas att det kommer mer folk nästa år. Och att alla partier ställer upp på arrangemanget. I år lyste bl a Moderaterna med sitt frånvaro.

Jag höll inledningstalet: Detta sa jag:

”För tre år sedan satt jag på en konsert i kvarnen i Brunsberg. Det var en ljuvlig kväll. Vi hade cyklat den knappa milen hemifrån Högboda. Fikat, träffat vänner och såg framemot att få njuta av fin folkmusik. Ja, det var en sådan där fulländat kväll som sommaren ibland bjuder oss.

När jag satt där och konserten nyss hade börjat vibrerade mobilen och det kom ett sms från sonen.

”Mamma vad är det som händer i Norge? Det sägs här på tåget att någon skjuter ungdomar på ett politiskt läger.”

Jag tror att många av er oxå kommer ihåg var ni var när ni fick reda på vad som höll på att hända på Utöja. Minns känslan när en fin sommarkväll förbyttes till en kväll av fasa och rädsla.

Vi minns. Vi måste minnas. Och vi måste agera. För hotet tas inte på allvar. Ledaren i  tisdagens Värmlands Folkblads sätter fingret på vad det handlar om

”Det har bara gått tre år sen terrordåden i Oslo och på Utøya. Det är det största terrordådet i nordens historia. Ändå rycks det på axlarna åt hotet från fascism”

I Norge sitter Fremskrittspartiet i regeringen. I Sverige funderar var tionde väljare på att rösta på Sverigedemokraterna. I EU-valet ökade de fascistiska partierna sina mandat.

Mot detta är Miljöpartiet en motvikt. Vi är det parti som de främlingsfientliga, högerextrema, fascistiska krafterna ser som sina värsta motståndare. Ett parti som tror och arbetar för ett öppet Sverige. Ett öppet Europa. Och en värld där alla människor har rätt att arbeta och leva där de vill. Ett parti som står för det som de mörka krafterna skyr: antirascism, feminism och solidaritet med världens alla människor.

Jag är stolt över att vara med i en riksdagsgrupp som gjort en uppgörelse med regeringen om migrationspolitiken. Under den här mandatperioden har det tagits viktiga steg för en humanare flyktingpolitik i Sverige.

Men jag är djupt oroad över regeringens axelryckande över fascismens framväxt i Europa. Över att vi idag har en statsminister som stödjer en mörkblå EU-ledare som vill sätta upp taggtråd längst EU:s gränser.

Och över att vi har en regering som inte tar klimatfrågan på allvar. Sverige har gått ifrån att vara drivande i EU på klimat- och miljöområdet till att vara en bromskloss.

NY REGERING

Sverige behöver en regering som sätter barnen först. EN regering som satsar på att möta såväl hotet från fascisterna som klimathotet. En regering som har en miljöpolitik värd namnet. En regeringen som ger alla elever den tid de behöver i skolan och ger fler unga möjlighet att hitta ett jobb. Det har inte Alliansen klarat och därför behöver Sverige en ny regering.

I riksdagsvalet 2014 utmanar Miljöpartiet Alliansen med en politik som prioriterar , klimat, miljö, jobb och skola.

SKOLA

Jag har varit riksdagsledamot i fyra år. Innan dess var jag fritidspolitiker i ett 15-tal år. Kvällarna och helgerna ägnades jag åt politiken. På dagarna jobbade jag med det som är så viktigt för ett fungerande samhälle och en levande demokrati: utbildning.

Det är med en tilltagande ilska jag har följt regeringens nedmontering av skolan. Från förskolan till högskolan.

Sedan alliansen bildade regering 2006 har lärarna fått allt mer pappersarbete. Samtidigt har skolan fått betala dina och mina skattesänkningarna med färre medarbetare. När färre medarbetare ska ägna mer tid åt att fylla i papper blir det mindre tid över för eleverna.

Idag ser vi hur allt fler barn inte får en ärlig chans i skolan. Vi i Miljöpartiet vill vända den utvecklingen. Vi vill minska byråkratin för lärare, och anställa fler i skolan. Vi är beredda att minska skattesänkningarna på månadsinkomster över 40 000 för att kunna anställa fler i skolan och höja lärarlönerna så fler vill bli lärare.

Visst, det blir några hundralappar mer i skatt i månaden för den som tjänar mycket, men vi är övertygade om att många tycker det är ett lågt pris om man vet att pengarna faktiskt går till att varje elev ska få den tid de behöver med sina lärare.

Idag ger vi mest särskilt stöd i svensk skola i nionde klass. Det kan vara nio år för sent. Sedan alliansen bildade regering har var tionde speciallärare skurits bort från skolan. Vi i Miljöpartiet vill istället ha stöd som sätts in tidigt. Så fort en lärare ser att det behövs extra stöd, ska läraren ha makt att se till att det stödet kommer på plats utan byråkratiska omvägar och tidsödande pappersarbete. I de tidiga årskurserna behöver vi en läsa-skriva-räkna-garanti så att alla insatser fokuserar på att varje barn ska få med sig grunderna för att klara också andra ämnen.

Att klara alla ämnen i skolan. Att gå ut grundskolan och gymnasiet med godkänt i alla ämnen. Det är idag förutsättningen för en ung värmlänning att att kunna få ett jobb, att kunna gå vidare till högre utbildning, att försörja sig själv och kunna flytta hemifrån. Att bli vuxen.

JOBB

Men det behövs mer. Idag är över 12 000 värmlänningar arbetslösa. Nästan var 10:e värmlänning som kan och vill arbeta går utan jobb. Jobbfrågan är ytterligare en fråga där alliansregeringen misslyckats.

Värmland och Sverige behöver en regering som agerar för att minska arbetslösheten. Miljöpartiet vill ta ansvar för välfärden, ekonomin och klimatet, med investeringar som skapar fler jobb. I Värmland och resten av Sverige.

Vad vill vi då göra?

Jo vi vill investera i bostäder och järnväg, satsa på den offentliga sektorn och sänka kostnaderna för småföretag. Så skapar vi förutsättningarna för nya jobb, minskade klimatutsläpp och en skola med hög kvalite.

Vi vill bl a förändra ROT-avdraget för att göra det billigare för fastighetsägare att renovera alla de hyreshus som byggdes på 60- och 70-talen och nu är i stora behov av renovering och energieffektivisering. Vi vill anslå mer pengar till nya järnvägsbyggen och till att underhålla den järnväg vi har.

Jag tror att alla de Värmlänningar som satt fast i gårdagen tågkaos håller med om att det finns stora brister i alliansens tågpolitik. Det saknas både pengar och vilja att samordna järnvägen bättre, både trafiken och underhållet.

Vi vill sänka kostnaderna och förbättra villkoren för småföretagen. För det är de Värmländska småföretagen som anställer mest. Vi i Miljöpartiet vill genomföra topp tre på småföretagens önskelista dvs: sänkt arbetsgivaravgift, bortagande av sjuklöneansvar och minskat regelkrångel.

Och vi vill investera i fler jobb inom skolan och äldreomsorgen och mer jobb för  unga.

SÄNKT ARBETSTID

Vi vill investera i fler offentliga jobb och vi vill dela på jobben. Idag har vi en arbetsmarknad där många mår dåligt för att de tvingas jobba för mycket. Samtidigt som andra mår dåligt för att de inte har något jobb. Miljöpartiet vill på sikt sänka normalarbetstiden till 30 timmar. Som ett första steg föreslår vi sänkt arbetstid för de som arbetar inom äldreomsorgen. Det handlar också om rättvisa eftersom det framförallt gynnar kvinnor. Männen som jobbar i tunga jobb i industri, verkstad och gruvor har redan fått sänkt arbetstid. Sänkt arbetstid är en viktig jämställdhetsfråga och livskvalitetsfråga. Vi vill också återinföra möjligheten att ta ett friår och på så sätt ge en arbetslös chans att få in en fot på arbetsmarknaden.

Att ha möjlighet att få ta ett friår mitt i livet och göra något annat. Läsa, resa, starta det där företaget man drömt om. Det handlar om livskvalite.

KLIMAT

Att bo på landet handlar också om livskvalite för mig. Jag bor i Högboda, ett levande samhälle med skola, affär och tågstation. Och tåg som stannar…

Och flera sjöar som vi flitigt badar i när värmeböljan bara fortsätter och SMHI varnar för hettan.. Och visst är det härligt att bada och att kunna sitta ute i T-shirt sena kvällar. Men säkert är det många med mig som tycker att det är alldeles för varmt. Det känns inte rätt. Det är något som inte stämmer….

Och vi vet att klimatförändringarna nu drabbar nu hela världen med torka, hetta och översvämningar.

Forskarna i FN:s klimatpanel slog fast i våras; Det som saknas för att hejda klimatförändringarna är inte brist på förnybar energi eller moderns teknik. Det är politisk vilja.

Det gäller inte minst trafikområde som jag, som partiets trafikpolitiske talesperson och ledamot i riksdagens trafikutskott, har arbetat med mest under de här åren i riksdag.

30 procent av Sveriges inhemska CO-utsläpp kommer från trafiken. Och fast vi har fått bränslesnålare personbilar så minskar inte våra utsläpp eftersom trafiken samtidigt har ökat.

Miljöpartiet vill att klimatmålen ska styra över trafikpolitiken. För de järnvägar, vägar , sjövägar och IT-infrastrukter vi väljer att bygga eller inte bygga här och nu blir avgörande för vilket samhälle vi lämnar över till våra barn och våra barnbarn. Och hur vi använder skatter och bidrag för att underlätta för alla att göra klimatsmarta val är avgörande. Vi måste göra det nu, inte sen.

För Miljöpartiet är prioriteringen självklar: vi vill satsa på den infrastruktur som tar oss in i en hållbar framtid. Med stora satsningar på tåg, kollektivtrafik och cykel vill vi minska utsläppen från trafiken.

Alliansen gör tvärtom. Regeringens transportplan, som de presenterade i våras,  med stora satsningar på nya motorvägar och t o m nya flygplatser planerar för ökade utsläpp av växthusgaser. Det är helt uppenbart att den moderatledda regeringen inte prioriterar klimatet och våra barns framtid.

Miljöpartiet ser att det är nödvändigt att minska bilismen, men gör skillnad på stad och land. Många av oss som bor på landet är beroende av bilen. Därför är det viktigt att stödja utvecklingen av förnybara drivmedel och el till bilarna.

Men det som är klimatbättre måste också alltid vara billigare än det klimatsämre. Det måste vara billigare att tanka biogas, etanol eller något annat förnybart drivmedel än bensin och diesel. Och det måste vara billigare att ta bussen och tåget än att sätta sig bakom ratten.

Och det är också viktigt att det finns kollektivtrafik även för oss som bor på landsbygden. Att tågen stannar, att bussarna går och att det finns tillgång till taxi till rimliga priser.

TÅGSTOPP

Efter Almedalen i Visby gav jag mig ut och vandrade i Glaskogen.

Hemkommen från vandring läste jag i NWT och VF att SJ planerar att sluta att stanna på flera ställen, bla annat i Arvika och Kristinehamn, för att snabba upp restiden mellan Stockholm-Oslo.

Det är bra att restiden minskas, från dagens 6 timmar till 4,5 timmar. Det kommer förhoppningsvis att få fler av de dryga miljoner människor som varje år flyger mellan våra huvudstäder att ta tåget istället.

Men det får inte innebära att arbetspendlarna i Värmland blir drabbade. Eller att det blir svårare att ta sig till Stockholm och Oslo för Värmlänningarna. Om SJ-tågen slutar stanna måste det sättas in Värmlandståg istället. Både för arbetspendlarna och för anslutning till SJ-tågen. Och om inte det är möjligt, av kapacitetsbrist eller pengar, då måste SJ-tågen fortsätta att stanna tills den saken är löst.

Ett S-märkt kommunalråd i Arvika är upprörd över SJ:s planer. Det är han med rätta. Men ska man vara lite elak kan man säga att han nu får smaka på sin egen, beska, medicin. Kommunalrådet och många andra Värmlandspolitiker har tidigare varit en förespråkare för att tågen ska sluta stanna på stationer. När Värmlandstrafik, landstinget och Region Värmland i ljuvt samförstånd beslutade att lägga ned 15 stationer på Värmlands- och Frykdalsbanan då har det varit annat ljud i skällan. Då var det bara Miljöpartiet som, i samtliga instanser, reserverade sig mot försämringarna.

Vi vill ha både tåg som går fort och tåg som stannar ofta. Vi vill att alla Värmlänningar, även de som bor vid landsbygdens stationer, ska kunna åka tåg inom Värmland. Och till Stockholm och Oslo. Det är något vi kommer att driva hårt i valet och det vet jag att Per-Inge och Jesper kommer att prata mer om.

Och snabbare tåg mellan Stockholm och Oslo vill vi också ha. I vårt gröna förslag till infrasttukturinvesteringar de närmaste 12 åren vill vi satsa 75 miljarder kronor mer på att bygga ny järnväg och underhålla den järnväg vi har idag.

I vår gröna transportplan ingår bland annat att börja utreda vilka dubbelspår och nya spår som behöver byggas för att det ska tre timmar att resa mellan Stockholm och Oslo, en timme mellan Karlstad-Oslo.

Jag ser framemot att som pensionär kunna ta tåget till Oslo för en förmiddagsfika och kunna stiga på tåget i Högboda på morgonen och vara framme i Paris på kvällen. Då blir många av Sveriges och Europas flygplatser onödiga. Det är grön trafikpolitik för mig.

Men man behöver inte resa långt för att se något nytt. Vi lever i ett underbart landskap. Värmland har så mycket vi kan vara stolta över. Och måste vara rädda om.

Våra naturreservat till exempel. Som jag sa förut så vandrade jag i Glaskogen för några veckor sedan. Detta underbara, men hotade naturreservat.  I Glaskogen är det nämligen tillåtet att bedriva  s k ”modernt skogsbruk” och kalhyggena har de senaste åren blivit allt fler och allt större.

Det storskaliga kalhyggesskogsbruket hotar många arters existens och stora sociala värden. Miljömålet ”Levande skogar” är ett mål som vi är långt ifrån att nå och även här behöver vi en regering som istället för att gå i skogsindustrins ledband har sina egna uppsatta mål i fokus när man utformar skogspolitiken. Miljöpartiet vill.

1. Öka miljöhänsynen i skogsbruket och införa sanktioner för den som bryter mot skogsvårdslagen .

2. Skydda de kvarvarande natursskogarna från avverkning

3. Ge skogsstyrelsen ett tydligare uppdrag och resurser till att stödja och uppmuntra hyggesfritt skogsbruk.

Sverige behöver en regering som sätter miljön och klimatet i första rummet. Det är bråttom nu. Alliansregeringen missar 14 av de 16 miljömål som riksdagen har satt upp. Miljömålen handlar om viktiga saker – om luften vi andas, vattnet vi dricker, gifter i barnens leksaker, skogen som är många djur och växters hem.

Sverige behöver en ny regering. En regering som prioriterar klimat, miljö, jobb och skola. En regering med många gröna ministrar.

Tack för ordet!

SJ-tågen slutar stanna och kommunalrådet får smaka på egen medicin.

Hemkommen från vandring i Glaskogen  läser jag i värmlandstidningarna att SJ planerar att sluta att stanna på flera ställen, bla annat i Arvika och Kristinehamn,  för att snabba upp restiden mellan Stockholm-Oslo.

Det är bra att restiden minskas med 1,5 timmar, från dagens 6 timmar till 4,5 timmar. Det kommer förhoppningsvis att få fler av de dryga miljonen som varje år flyger mellan våra huvudstäder att ta tåget istället.

Men det får inte innebära att arbetspendlarna i Värmlands blir drabbade. Eller att det blir svårare att ta sig till Stockholm för Värmlänningarna. Om SJ-tågen slutar stanna måste det sättas in Värmlandståg istället. Både för arbetspendlarna och för anslutning till SJ-tågen. Och om inte det är möjligt, av kapacitetsbrist eller pengar, då måste SJ-tågen fortsätta att stanna tills den saken är löst.

Kommunalrådet Claes Pettersson i Arvika är upprörd över SJ:s planer. Med rätta. Men ska man vara elak kan man säga att han nu får smaka på sin egen medicin. Kommunalrådet har tidigare varit en förespråkare för att tågen slutat stanna på stationer för att det ska gå fortare.  När Värmlandstrafik, landstinget och Region Värmland i ljuvt samförstånd beslutade att lägga ned 17 stationer på Värmlands- och Frykdalsbanan då har det varit annat ljud i skällan. Då var det bara Miljöpartiet som, i samtliga instanser, reserverade sig mot försämringarna.

Vi vill ha både tåg som går fort och tåg som stannar ofta. Vi vill att alla Värmlänningar, även de som bor vid landsbygdens stationer, ska kunna åka tåg inom Värmland. Och till Stockholm och Oslo.