Påskbudget

Igår presenterade vår finanspolitiske talesperson Per Bolund vår skuggbudget. En budget som vi kommer att gå till val på och som vi slutgiltigt klubbade på vårt riksdagsgruppsmöte i tisdags.

Våra kommunalråd i Karlstad, Maria Frisk och Per-Inge Lidén, skrev bra tankar om budgeten i ett blogginlägg igår. Jag kan bara hålla med. Vår budget handlar om klimat, jobb och skola. Och om jämställdhet. Det är kvinnorna som gynnas av vår budget. Vi tycker det är hög tid för det – alliansens har under åtta år konsekvent gynnat männen i sina budgetar.

Om det skrev Per Bolund på SVD Brännpunkt igår. Därför lägger vi en feministiskt budget

Här kan du läsa hela skuggbudgeten

Ha en Skön och Glad Påsk!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Ris och ros till Regeringens transportplan

Igår presenterade regeringen sin nationella transportplan. Då fick vi reda på vilka vägar, järnvägar, farleder, hamnar och flygplatser regeringen vill satsa på fram till 2025.

Miljöpartiets övergripande kritik är att planen leder till ökade klimatutsläpp från trafiken. Regeringen travar på i gamla spår och väljer att prioritera motorväg och flyg framför klimatsmart järnväg, sjöfart och kollektivtrafik.

För Värmlands del innebär det bland annat att man bland annat valt att bygga om E 18 över Sörmon till motorväg för 359 miljoner. Istället för att välja, den betydligt billigare men lika trafiksäkra, lösningen med 1-2 med mittseparering.

Glädjande järnvägssatsningar
Men det är glädjande att regeringen anslår 422 miljoner för en rad åtgärder på Värmlandsbanan som kommer att minska restiderna och göra det möjligt att börja planera för ett framtida resecentrum i Karlstad.

Den moderate riksdagsledamoten Jan-Evert Rådhström, säger så sant i onsdagens NWT :

­– Jag vill inte ensam ta åt mig äran för detta. Det är ett resultat av att vi i Värmland, över partigränserna och från kommunerna till regionen och vi här i riksdagen, har talat med en gemensam röst.

Den minnesgode kommer ihåg att Resecentrum i Karlstad fanns på de rödgrönas lista inför valet 2010. Vi ville lägga in projektet redan i den förra transportplanen. Nu ligger det med byggstart först tidigast 2020, det är sex år fram i tiden…

Ännu längre lär det dröja innan det börjar röra på sig för snabbare förbindelser till Oslo. För några veckor sedan presenterade Åsa Romson och jag Miljöpartiets förslag för hur nya dubbelspår, rustade banor och helt nya järnvägssträckor skulle kunna halvera restiden mellan Stockholm och Oslo från dagens sex till tre timmar. Vilket skulle innebära en timme, istället för tre, mellan Karlstad-Oslo.

Startskottet för det projektet är att Trafikverket gör en så kallad Åtgärdsvalsstudie på uppdrag av regeringen. Något sådant uppdrag fanns dock inte med i regerings plan igår. Men det blir förhoppningsvis en ny regering i höst. Ny regering med en bättre grönare trafikpolitik.

Dags att prata klimat

I lördags släckte vi ljusen och deltog i Earth Hour. I måndags presenterade FN:s klimatpanel sin rapport om vad konsekvenserna blir om vi inte minskar världens klimatutsläpp. Med en temperaturhöjning på 4 grader kommer stora delar av jorden att vara obeboelig i slutet av seklet. Torka, översvämningar och brist på mat kommer att leda till att många tvingas lämna sina hem och bli klimatflyktingar.  Det är en skrämmande läsning om vilken värld vi håller på att lämna över till våra barn och barnbarn.

Publiciteten i media har varit stor. Men från vår regering har det varit tyst. Det är dags att prata klimat nu, Reinfeldt, tycker Åsa Romson och jag i en debattartikel i dagens VF.

bild

 

 

Kategori: Okategoriserade

SJ slår igen

SJresebutik

Idag slår SJ igen 17 resebutiker på stationer runt om i landet. Jag var på stationen i Karlstad idag och det var sorgligt att se den igenbommade butiken där jag under alla år fått så god hjälp.

Visst är det så att tiderna förändras. Allt fler köper idag biljetter på internet istället för över disk. Men resebutikerna är viktiga för många resenärer, inte minst vid de ständiga tågförseningarna.

Orsaken till att SJ lägger ned handlar inte bara om internet utan också om regeringen politik. När sträckorna Stockholm-Malmö och Stockholm-Göteborg öppnas upp för privata tågoperatörer förlorar SJ stora intäkter. Intäkter som man idag bland annat använder till att driva stationernas resebutiker.

I Pressbyrån bredvid stationen i Karlstad berättar man för mig att de kommer bara att kunna boka om biljetter som man köpt på Pressbyrån vid förseningar. Undrar vart vi andra ska gå för att få hjälp….

På stationen i Uppsala kommer man även fortsättningsvis kunna köpa tågbiljetter  i UL:s resebutik som ligger vägg i vägg med den nedlagda SJ-butiken. Men bara biljetter till UL-tågen.  SJ och UL lyckades inte komma överens om ett samarbete.

Ytterligare ett exempel att olika aktörer inom den avreglerade tågmarknaden inte lyckas samarbeta för resenärernas bästa. Hög tid att reglera detta i kollektivtrafiklagen tycker vi i Miljöpartiet. Och sätta resenärerna i centrum, inte avregleringen. Samarbetet, inte konkurransen.

 

MP Årjäng – frisk fläkt!

framforaffaren

Igår hade jag en fullspäckad dag i Årjäng. Det var MP Årjäng som arrangerat en heldag med samtal och studiebesök.

Jag började med att besöka Bison AB som säljer notställ, orkesterstolar, scener med mera för musiker och orkestrar över hela världen.

Ett grönt företag i flera bemärkelser – lokalerna värms upp med ved via ett sinrikt golvärmesystem, alla anställda (inklusive ägaren, tillika Miljöpartisten Lennart Bryntesson) har lika mycket i lön, viktiga beslut tas vid månadsmötet där alla deltar, varje torsdag samlas man för friskvårdsaktivitet m m.

På Bison fick jag också möjlighet att under 1,5 timme diskutera jord- och skogsbruk med företagarna Tommy Dahlin, Thomas Danielsson och Erik Håkansson. Intressanta diskussioner om allt ifrån fördelar/nackdelar med ekologiskt jordbruk till vikten av att kommunerna handlar upp närproducerat till skolor och annan offentlig verksamhet.

macken

 

Sedan åkte Roland Brage, Tony Nilsson, från MP Årjäng, och jag upp till Östervallskogs landhandel och träffade Renée och Medi Paziraei, som äger och driver affären och macken.

Bensin- och dieselförsäljningen är viktig för många kunder men Renée och Medi var frågande till den uppståndelse som varit kring regeringens utspel om att lätta på pumplagen för att rädda landsbygdens mackar. Macken i Östervallsskog, liksom alla andra små bymackar, säljer inte alls de kvantiteter som krävs för att omfattas av dagens krav om att erbjdua förnybara alternativ i pumplangen.

Vad som däremot vore bra för affären skulle vara att få bli Systemombud – något man försökt få bli i 10 år – men nekats av två anledningar – att affären har för litet kundunderlag och att det inte är tillräckligt långt till systemet i Töcksfors stora köpcenter. Något för landsbygdsminister Eskil Erlandsson att ändra på tycker jag. Om han menar allvar med att värna företagande och service på landsbygden.

Affären

Jag fortsatte dagen med ett samtal om kulturen och musikskolans betydelse för små kommuner tillsammans med personal från Tanums kommun. Inte minst för att locka fler människor att bosätta sig i kommunen.

Dagens sista punkt på programmet var ett möte med ledningsgruppen för Åjängs nystartade MP-avdelning. Vilken frisk fläkt i Åjängs-politiken! Det kommer att bli en spännande valrörelse i Årjäng. Var så säker.

 

 

 

Halverad restid till Oslo

sthlm-oslo-twitter

I fredags hade Åsa Romson och jag pressträff om Miljöpartiets förslag för halverad restid med tåg Stockholm-Oslo. Genom att rusta upp befintliga spår, bygga dubbelspår och nya järnvägssträckningar för höghastighetståg skulle det gå att resa mellan Oslo- Stockholm på tre timmar, istället för som idag sex timmar.

Det skulle bland annat göra flyget mellan våra huvudstäder onödigt. Idag flyger 1,3 miljoner människor den sträckan varje år, med stora klimatutsläpp till följd.

Det skulle också betyda mycket för oss 4,5-5 miljoner människor som  bor längst sträckan. Att kunna åka Karlstad-Oslo på en timme, istället för tre, Karlstad-Örebro på 40 minuter, istället för 1 timme och 40 minuter, gör det mycket lättare att pendla till jobb och utbildning.

Här hittar du vårt PM om förslaget.

Nyhetsartikel i NWT

Intervju i P4 Värmland

 

 

 

 

Manifestation mot kärnkraft

Kärnkraft2014

Igår arrangerade Värmland mot kärnkraft, tillsammans med bl a MP, V  och Socialdemokrater för fred och solidaritet, en manifestation till åminnelse av kärnkraftolyckan i Japan. Det var tredje året i rad manifestationen arrangerades. Vi som talade var, i nämnd ordning Sigrid Magnusdotter och Matilda Evardsson från Grön Ungdom, Daniel Bäckström (C) Jonas Gunnarsson (S), Kent Persson (V) och jag för MP.

Bra att Daniel Bäckström från centerpartiet kom men han hade ett tufft jobb att försöka förklara hur centerpartiet vill avveckla kärnkraften samtidigt som de tycker att den ska vara kvar. Det går inte att både ha kakan och äta upp den…

På tal om att äta upp var vi många som njöt av de goda kärnkraftverken som föreningen Värmland mot kärnkraft tillverkat.

Det här sa jag:

”Tack för att jag fick komma hit. Det är hedrande att få prata på den här viktiga manifestationen för tredje året i rad. En manifestation som är extra viktig i år när det är valår. Om sex månader kan du välja om du vill ha en regering som vill bygga ny kärnkraft, eller en regering som vill skrota kärnkraften.

Valet står mellan att lämna över ansvaret till kommande generationer eller att ta ansvar för kommande generationer.

För kärnkraften är farlig från vaggan till graven. Den sanningen tål att upprepas. 

För tre år sedan drabbades Japan av en kärnkraftskatastrof. Idag går japanska föräldrar med oro till hälsokontrollerna med sina barn. Barn som inte längre får leka ute.

Japans alla kärnkraftsreaktorer är stängda. Det japanska folket vill inte ha någon mer kärnkraft i sitt land. De säger: aldrig mer Fukushima!

Även vi som har samlats här idag säger : aldrig mer Fukushima, aldrig mer Tjernobyl, aldrig mer Harrisburg, aldrig mer en kärnkraftsolycka här eller någon annan stans i världen.

I Japan sas att en olycka aldrig kunde ske där. Samma sägs i alla länder som har kärnkraft. Men olyckor händer. Även här i Sverige.

Våra tio svenska reaktorer är gamla och ju längre de körs desto större blir säkerhetsrisken. I år fyller fyra av reaktorerna 40 år och passerar pensionstrecket. Bl a två reaktorer i Oskarshamn, som alla Karlstadbor är delägare i. Delägare och skadeståndsansvariga om det skulle hända en olycka.

Miljöpartiet i Karlstad har i många år drivit på för att kärnkraftsaktierna ska säljas. Det börjar bli hög tid för det nu.

-         Vi vill inte belasta tusentals generationer Karlstadbor med ett problem som vår generation skapat” skriver våra gröna kommunalråd Maria Frisk och Per-Inge Liden i torsdagens VF.

För några veckor sedan satta Greenpeace aktivister upp orange pensionskuvert på Karlstadbornas reaktorer. Det är talande bild. Miljöpartiet tycker det är hög tid att kärnkraften går i pension. Den är både gammal och fossil.

Men när vi säger det, säger kärnkraftskramarna:

 – Vi klarar oss inte utan kärnkraften. Utan kärnkraften kommer Sverige att gå under. Utan kärnkraften dör industri, jobben försvinner och vårt välstånd hotas

Men stämmer detta verkligen?

Förra året exporterade Sverige 20 Twh el. Det är en tredjedel av vad de svenska kärnkraftverken producerade. Det är mer än vad de fyra äldsta och farligaste reaktorerna producerade förra året. Istället för att exportera den elen skulle vi kunna stänga de reaktorerna.

Fyra reaktorena skulle kunna stängas bara genom att vi själva använder den el vi producerar.

Och att ersätta de 60 twh el som dagens 10 reaktorer producerade förra året är också möjligt att göra utan att Sverige går under. Vi kan till exempel göra det genom att bygga ut vindkraften och genom att spara el, energieffektivisera.

Vi har ett mål på 30 twh vindkraft i Sverige – ett mål som samtliga politiska partier ställt sig bakom. Redan idag har vi nått upp till en tredjedel av det målet och vi får allt fler vindsnurror i Sverige. Även om regeringens politik har bromsat utvecklingen de senaste åren.

Vi har också en statlig utredning kring energieffektivisering som visar att vi skulle kunna spara 35 Twh el varje år.

Så låt mig göra ett en liten uträkning, bara genom att uppfylla de målen för vindkraft och energieffektivisering skulle vi kunna ersätta all kärnkraftsel och ändå fortsätta att exportera 25 twh grön el till våra grannländer.

För självklart är det bra om vi även i fortsättningen kan exportera el. Sverige har unika möjligheter att producera förnybar el från sol, vind, vatten och skogen.

Kärnkraften behövs inte. Det är för mig obegripligt hur man kan påstå något annat. Det enda som är säkert med kärnkraften är att den är onödig.

Onödig, dyr och farlig.

Hur ska vi då stänga kärnkraftverken?

Idag finns det ingen lag som gerriksdagen rätt att stänga reaktorer. Avvecklingslagen som fanns när riksdagen beslutade att stänga Barsebäck avskaffade alliansregeringen 2010. I juni 2010 när centerpartiets riksdagsgrupp lämnade sitt kärnkraftsmotstånd och sin energiöverenskommelse med S och V.

Med en ny regering skulle vi kunna återinföra lagen. Men vi kan oxå skrota kärnkraften på ett annat sätt – genom att se till att kärnkraftsindustrin får betala sina egna avfallskostnader och leva upp till Strålskyddsmyndighetens säkerhetskrav – för det gör dom inte idag. När staten slutar att subventionera kärnkraften blir den olönsam. Och först ut att läggas ned av sina ägare blir de äldsta reaktorerna. Det vet jag för det har de själva sagt.

De oranga pensionskuverten på reaktorern i Oskarshamn är en talande bild.  Miljöpartiet vill att ägarna av reaktorerna ska pensionera dem. Nu, inte efter en olycka. Det kan vi göra genom att låta kärnkraften betala för sina egna kostnader.

Istället för att subventionera kärnkraften borde regeringen gynna solenergin. Solenergin som på grund av regeringens politik har svårt växa i Sverige.

Men globalt växer solenergin jämsides med vindkraften. I Tyskland sitter det solceller på vart och vartannat tak. I Tyskland finns det ett statligt stöd och ett bra regelverk för solenergin. Miljöpartiet vill införa ett motsvarande stöd och regelverk för att vi ska kunna producera vår egen el på taken. Och sälja överskottet ut på nätet. Varje solcellsanläggning på ett hustak gör det lättare att avveckla kärnkraften. Miljöpartiets mål är att 500 000 hushåll ska producera egen el om fem år.

Och vårt mål är att Sverige om femton år har ett hundra procent förnybart elsystem. Då ska det sista kärnkraftverket vara stängt. Vi har ett mål och vi vet också hur vi ska komma dit. Vi har de politiska förslagen.

Det saknas inte möjligheter att bygga ut den förnybara energin i Sverige. Det som saknas är en tydlig politik för 100 % förnybar energi. Den vill Miljöpartiet bidra med i en regering.

Tack för ordet!

kakor

 

 

 

 

 

 

 

 

Cykeldebatt i riksdagen

Igår kväll debatterade vi ett viktigt och missgynnat transportmedel; cykeln. Trots att vi gör 10 procent av våra resor på en cykel är det mindre än 1 procent av regeringens infrastrukturpengar som går till cykelvägar. Och ambitionen i den 10-årsplan som regeringen nu diskuterar är lägre än den man tog för fyra år sedan.

Detta och mycket annat debatterade jag igår med Lotta Finstorp (M) och Lars Tysklind (FP). Till skillnad från mig tyckte de att regeringen anslår alldeles tillräckligt med pengar. De ville inte heller ansluta sig till Miljöpartiets förslag att ändra regler och lagar för att göra det enklare att cykla i våra städer och tätorter.

Som att

  • sänka bashastigheten i våra tätorter från 50 till 30
  • göra det tillåtet att cykla mot enkelriktat
  • låta Zebralagen gälla även cyklister
  • se cykeln som ett fordon och införa väjningsplikt bil-cykel
  • lagstifta om rätten att ta med cykeln på tåg och buss

”Det är bra som det är” sas flera gånger i debatten. Det tycker inte jag. Det tycker inte Miljöpartiet. Det tycker inte cyklisterna.

Här kan du läsa eller se debatten

Här kan du läsa höstens cykelmotion ”Främja cyklingen” från MP

Nytt handlingsprogram för MP Värmland

I går presenterade min språkrörskollega Jesper Johansson och jag MP Värmlands handlingsprogram för nästa mandatperiod. Ett program som vi har arbetat med under drygt ett år. Vi har gjort studiebesök, jobbar i arbetsgrupper och remissat våra förslag till andra organisationer.

Handlingsprogrammet fokuserar främst på frågor som kan påverkas genom landstinget och Region Värmland. Därför är sjukvården och kollektivtrafiken två huvudämnen i programmet. Andra viktiga ämnen är bland annat jobb, utbildning, energihushållning,

Miljöpartiet vill att hela Värmland ska utvecklas på ett hållbart sätt, med bra vård och bra kollektivtrafik i alla delar av länet.

För att åstadkomma en sådan utveckling vill vi bland annat :

  • Behålla spridningen av vårdcentraler och ambulansstationer över hela länet
  • Öppna mellanvårdsplatser på flera orter
  • Förbättra vården för psykiskt utsatta
  • Behålla de nedläggningshotade tågstationerna på Fryksdalsbanan och Värmlandsbanan
  • Öppna nya stationer i Skåre, Skattkärr och Vålberg, samt utreda nya stationer i Edsvalla Segmon, Slottsbron och Filipstad.
  • Påbörja planeringen av snabb järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm

Hela handlingsprogrammet hittar du på vår hemsida mp.se/varmland

NWT artikel från pressträffen

 

 

Önskar klimatpolitiken var ett rally

Så har då EU parlamentet tagit sitt beslut om nya klimatmål. Beslutet innebär att EU-parlamentet förespråkar tre bindande mål fram till 2030. Utsläppen av växthusgaser ska minska med 40 procent, andelen förnybar energi ska vara 30 procent och energieffektiviteten öka med 40 procent.

Inte tillräckligt för att uppnå 2-gradersmålet. Men ändå mer långtgående än vad EU-kommisionen föreslog och de svenska moderaterna ville. I fredagens VF skriver Per-Inge Liden och jag att Vi önskar klimatpolitiken var ett rally

I samband med att rallyt Sweden kördes i Värmland förra veckan spelade vi också in en film på samma tema: http://www.youtube.com/watch?v=TFvuU5oi0WU