SJ-tågen slutar stanna och kommunalrådet får smaka på egen medicin.

Hemkommen från vandring i Glaskogen  läser jag i värmlandstidningarna att SJ planerar att sluta att stanna på flera ställen, bla annat i Arvika och Kristinehamn,  för att snabba upp restiden mellan Stockholm-Oslo.

Det är bra att restiden minskas med 1,5 timmar, från dagens 6 timmar till 4,5 timmar. Det kommer förhoppningsvis att få fler av de dryga miljonen som varje år flyger mellan våra huvudstäder att ta tåget istället.

Men det får inte innebära att arbetspendlarna i Värmlands blir drabbade. Eller att det blir svårare att ta sig till Stockholm för Värmlänningarna. Om SJ-tågen slutar stanna måste det sättas in Värmlandståg istället. Både för arbetspendlarna och för anslutning till SJ-tågen. Och om inte det är möjligt, av kapacitetsbrist eller pengar, då måste SJ-tågen fortsätta att stanna tills den saken är löst.

Kommunalrådet Claes Pettersson i Arvika är upprörd över SJ:s planer. Med rätta. Men ska man vara elak kan man säga att han nu får smaka på sin egen medicin. Kommunalrådet har tidigare varit en förespråkare för att tågen slutat stanna på stationer för att det ska gå fortare.  När Värmlandstrafik, landstinget och Region Värmland i ljuvt samförstånd beslutade att lägga ned 17 stationer på Värmlands- och Frykdalsbanan då har det varit annat ljud i skällan. Då var det bara Miljöpartiet som, i samtliga instanser, reserverade sig mot försämringarna.

Vi vill ha både tåg som går fort och tåg som stannar ofta. Vi vill att alla Värmlänningar, även de som bor vid landsbygdens stationer, ska kunna åka tåg inom Värmland. Och till Stockholm och Oslo.

 


Om tåg och flyg i Almedalen

På väg hem efter mitt fjärde Almedalen som riksdagsledamot. Att valrörelsen har börjat var tydligt. Alliansens desperata utspel på Miljöpartiets dag var ett exempel på det. Trodde först det var ett skämt när jag hörde det. Att som dagens nyhet presentera att man nu svängt vad gäller höghastighetståg och gillar det rödgröna förslag från 2010! För mig har det varit känt länge…

Det hade väll varit bättre om infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd kommit till vår trafikdebatt förra tisdagen i riksdagen och diskuterat hur vi gemensamt kan gå vidare med bygget nu när vi är överens. Fast det är klart – i synen över vem som ska betala verkar vi skilja oss åt ordentligt. Alliansen verkar tycka att det är regioner, kommuner och näringslivet som ska betala bygget.  MP anser att det är staten som ska betala rälsen.

För min del var Almedalen fylld av inte bara debatter om tåg utan också bilar, cyklar, sjöfart och flyg. I onsdags arrangerade Svenskt flyg en debatt mellan mig, Anders Ygeman (S) och Edward Riedl (M). Jag passade då på att lyfta MP:s arbete med att göra Karlstads flygplats bättre bland annat genom att skriva in krav på att det ska tankas miljöbättre bränsle på flygplatsen i ägardirektiven. Flygplatschefen Peter Landmark var också med under dagen och berättade hur Kanadensisk frityrolja nu hamnar i flygplanens tankar.

Och det är ett bra initiativ – även om lösningen på flygets utsläpp inte stavas återanvänd frityrolja. Flyget står idag för 5 % av världens växthusutsläpp. Utsläpp som enligt våra svenska mål ska ner på 0-nivå redan 2050.

Ska vi nå det målet flyger vi inte från Karlstad flygplats längre då. Då åker vi höghastighetståg ut i Europa istället.

Klimatbättre flygbränsle och moderata lånta fjädrar…

Idag invigde Karlstad Airport den första stationära tankanläggningen för bioflygbränsle i Europa. Det är ett viktigt steg för att klimatbättre flygresor.

Som miljöpartist är jag stolt över de gröna kommunalråden i Karlstad som har stridit för detta i många år. Paragrafen att ” Bolaget ska verka för att flygbiobränsle används i flygtrafiken” i ägardirektiven till den kommunalt ägda flygplatsen är en paragraf som ifrågasatts av bland annat det parti, moderaterna, som i dagens NWT försöker ta åt sig äran av händelsen.

I tisdags debatterade vi regeringens transportplan för de kommande 12 åren i riksdagen. Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) var inte där. Kanske har hon tröttnat på att försöka försvara regeringens dåliga järnvägspolitik och det obefintliga klimatfokuset i regeringens transportpolitik.

Regeringen travar på i gamla spår och väljer att prioritera motorväg och flyg framför klimatsmart järnväg, sjöfart och kollektivtrafik. Det är intressant när Catharina Elmsäter-Svärd (M) och Jan-Evert Rådhström (M) i dagens NWT  avslutar sitt debattinlägg med: “När nu Sveriges första reguljärflyg med biobränsle i tanken lyfter från Karlstad tar vi nästa steg för fler jobb, ökad tillgänglighet och minskad miljöpåverkan.”

Det är tydligt att ministern och Jan-Evert Rådhström försöker styra över debatten från tågkaoset till  flyget och kritisera förslaget att flyget, precis som bilarna, skulle betala för sina klimatutsläpp med en flygskatt. Samt, som sagt, försöker ta åt sig äran över lokalt arbete för klimatbättre flyg.

Tankanläggningen på Karlstad flygplats är ett resultat av ett lokalt arbete initierat av miljöpartiet. Med en ny regering med många gröna ministrar efter valet i höst kan vi få en tydlig klimatpolitik även i regeringen.

 

Inspirerande cykeldagar i Malmö

Har ägnat mig åt cykling i två dagar. Var inbjuden som en av inledningstalarna på SKL:s och Trafikverkets stora cykelkonferens med 200 deltagare som i år hölls i en av landets verkliga cykelstäder; Malmö.

Jag hade 15 minuter på mig att prata under rubriken ”Ledarskap & handling för den framtida attraktiva cykelstaden” och pratade om de politiska åtgärder på riksnivå som ligger högst på min lista:

  • Mer statliga pengar till cykelvägar, både längst det statliga vägnätet och i tätorter och städer.
  • Sänkt bashastighet i tätorter från 50 till 30 km/h
  • Släpp fram cyklisterna i trafiken med en modern lagstiftning – tillåt bl a cykling mot enkelriktat och låt Zebra-lagen även gälla för cyklisterna.
  • Ändra i kollektivtrafiklagen så att det blir enklare att ta med cykeln på tåg och bussar i hela Sverige.

Mats Persson (FP), regionråd i Skåne, Frits Lintmeijer, grön kommunpolitiker från Utrecht i Holland och Philippe Crist, från transportorganisationen ITF, hemmahörande i Paris pratade också på samma tema och vi hade efteråt en diskussion med frågor från publiken.  Vi enades om att det är viktig att planera städerna så att alla vågar cykla – gamla som unga. Inte bara män och kvinnor i lycra på snabbcyklar… Jag fick också medhåll av Philippe och Frits om att max 30 är jätteviktigt om detta ska bli möjligt.

Dagen var fortsättningsvis fylld med intressanta föredrag och bra cykelexempel från hela landet. Och andra länder – en nyhet för mig var t ex att i Köpenhamn är det lag på att taxibilarna måste ha cykelhållare. Bra för de som inte orkar, eller vågar, cykla hem från krogen..

Många bra exempel fick vi också i morse när vi var ute och cyklade i staden och studerade cykelparkeringar, cykelgarage med lounge och dusch, smarta cykelbanor med räcken att vila mot vid korsningar mm. Cyklingen är på framfart i Malmö och i  många andra städer. Hoppas det sprider sig som en löpeld över landet!

Malmöcykel

fotstöd  Loungeen  Triangeln

MP näst största parti i Värmland

Per-Inge och Maria”Om vi får över 15 procent i Karlstad lovar vi att bada i fontänen på torget i natt. ” Glädjen stor högt i tak igår på vår valvaka när vallokalresultatet för EU valet presenterades vid nio-tiden. Karlstads gröna kommunalråd Maria Frisk och Per-Inge Liden avgav ett löfte. När valnattens resultatet kom hade 16,5 procent av Karlstadborna lagt sin röst på MP  och råden fick ta ett nattbad.

bengt och jag

Under dagen delade jag ut valsedlar utanför församlingshemmet tillsammans med Maria Ekberg och Bengt Karlsson, MP:s fullmäktigeledamöter i Kil . Vi tillhör alla Boda valdistrikt och kunde glädja oss åt att fler Bodabor röstade grönt i år än förra Eu-valet. När nattens valresultat kom visade det sig att vi var näst största parti i valdistriktet med 15,7 procent av rösterna.

Tack alla goa gröna Värmlänningar som valde att lägga sin röst på Miljöpartiet och stödja den gröna kraften i EU! Våra Eu-politiker Isabella Lövin ,Peter Eriksson och Bodil Ceballos kommer att arbeta för ett öppet och mänskligare Europa som går i täten i klimat- och miljöfrågorna.
Som riksdagsledamot och språkrör för MP Värmland är jag stolt och glad över att MP ökade från 9 till 12.3 procent i Värmland. Jag är glad över FI:s framgångar. Men orolig och beklämd över att allt fler väljer att lägga sin röst på främlingsfientliga partier i Värmland, Sverige, Danmark, Frankrike och andra Eu-länder.

Skärmklipp

 

Fossilfritt Värmland 2030 ?

För fem år sedan skrev jag under målet att Värmland ska vara fossilfritt år 2030, tillsammans med många andra värmlänningar, kommuner och myndigheter. Igår deltog jag på Värmlands klimatdag då det var dags för rapport om hur det går att uppfylla det målet.

Och, inte överraskande, visar det sig att det är transportsektorn som är den stora utmaningen. Utsläppen från de värmländska vägarna har ökat, istället för minskat. Anledningen till det är flera, men bristen på politiska beslut som styr i rätt riktning är skrämmande. Det handlar om allt ifrån felaktiga regionala beslut om flyg- och vägsatsningar istället för satsningar på kollektivtrafiken till regeringens obefintliga klimatpolitik.

Anna-Karin Hatt (C), vår energiminister, deltog i mötet och berättade om den statliga utredningen Fossiloberoende fordonsflotta som presenterades i höstas. I den finns många bra förslag – som höjning av koldioxidskatten, införande av en lastbilsskatt, mer satsningar på järnväg- och kollektivtrafik och stöd till produktion av förnybara drivmedel. Problemet är att nuvarande regering inte driver något av förslagen.

Intressant var också presentationen av hur bilarnas bränslekostnader förändrats de senaste tio åren. Följer man debatten i media skulle man kunna tro att kostnaden för bensin och diesel ökat lavinartat. Sanningen är att bränslekostnaden för den som köpte en bil 2005 har minskat – med 17 procent. Under samma period har priset på kollektivtrafiken fördubblats! Ytterligare ett bevis på att det krävs en ny regeringen om vi ska nå vårt mål om fossilfritt Värmland 2030. En regering med många gröna ministrar.

Påskbudget

Igår presenterade vår finanspolitiske talesperson Per Bolund vår skuggbudget. En budget som vi kommer att gå till val på och som vi slutgiltigt klubbade på vårt riksdagsgruppsmöte i tisdags.

Våra kommunalråd i Karlstad, Maria Frisk och Per-Inge Lidén, skrev bra tankar om budgeten i ett blogginlägg igår. Jag kan bara hålla med. Vår budget handlar om klimat, jobb och skola. Och om jämställdhet. Det är kvinnorna som gynnas av vår budget. Vi tycker det är hög tid för det – alliansens har under åtta år konsekvent gynnat männen i sina budgetar.

Om det skrev Per Bolund på SVD Brännpunkt igår. Därför lägger vi en feministiskt budget

Här kan du läsa hela skuggbudgeten

Ha en Skön och Glad Påsk!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ris och ros till Regeringens transportplan

Igår presenterade regeringen sin nationella transportplan. Då fick vi reda på vilka vägar, järnvägar, farleder, hamnar och flygplatser regeringen vill satsa på fram till 2025.

Miljöpartiets övergripande kritik är att planen leder till ökade klimatutsläpp från trafiken. Regeringen travar på i gamla spår och väljer att prioritera motorväg och flyg framför klimatsmart järnväg, sjöfart och kollektivtrafik.

För Värmlands del innebär det bland annat att man bland annat valt att bygga om E 18 över Sörmon till motorväg för 359 miljoner. Istället för att välja, den betydligt billigare men lika trafiksäkra, lösningen med 1-2 med mittseparering.

Glädjande järnvägssatsningar
Men det är glädjande att regeringen anslår 422 miljoner för en rad åtgärder på Värmlandsbanan som kommer att minska restiderna och göra det möjligt att börja planera för ett framtida resecentrum i Karlstad.

Den moderate riksdagsledamoten Jan-Evert Rådhström, säger så sant i onsdagens NWT :

­– Jag vill inte ensam ta åt mig äran för detta. Det är ett resultat av att vi i Värmland, över partigränserna och från kommunerna till regionen och vi här i riksdagen, har talat med en gemensam röst.

Den minnesgode kommer ihåg att Resecentrum i Karlstad fanns på de rödgrönas lista inför valet 2010. Vi ville lägga in projektet redan i den förra transportplanen. Nu ligger det med byggstart först tidigast 2020, det är sex år fram i tiden…

Ännu längre lär det dröja innan det börjar röra på sig för snabbare förbindelser till Oslo. För några veckor sedan presenterade Åsa Romson och jag Miljöpartiets förslag för hur nya dubbelspår, rustade banor och helt nya järnvägssträckor skulle kunna halvera restiden mellan Stockholm och Oslo från dagens sex till tre timmar. Vilket skulle innebära en timme, istället för tre, mellan Karlstad-Oslo.

Startskottet för det projektet är att Trafikverket gör en så kallad Åtgärdsvalsstudie på uppdrag av regeringen. Något sådant uppdrag fanns dock inte med i regerings plan igår. Men det blir förhoppningsvis en ny regering i höst. Ny regering med en bättre grönare trafikpolitik.

Dags att prata klimat

I lördags släckte vi ljusen och deltog i Earth Hour. I måndags presenterade FN:s klimatpanel sin rapport om vad konsekvenserna blir om vi inte minskar världens klimatutsläpp. Med en temperaturhöjning på 4 grader kommer stora delar av jorden att vara obeboelig i slutet av seklet. Torka, översvämningar och brist på mat kommer att leda till att många tvingas lämna sina hem och bli klimatflyktingar.  Det är en skrämmande läsning om vilken värld vi håller på att lämna över till våra barn och barnbarn.

Publiciteten i media har varit stor. Men från vår regering har det varit tyst. Det är dags att prata klimat nu, Reinfeldt, tycker Åsa Romson och jag i en debattartikel i dagens VF.

bild

 

 

Kategori: Okategoriserade

SJ slår igen

SJresebutik

Idag slår SJ igen 17 resebutiker på stationer runt om i landet. Jag var på stationen i Karlstad idag och det var sorgligt att se den igenbommade butiken där jag under alla år fått så god hjälp.

Visst är det så att tiderna förändras. Allt fler köper idag biljetter på internet istället för över disk. Men resebutikerna är viktiga för många resenärer, inte minst vid de ständiga tågförseningarna.

Orsaken till att SJ lägger ned handlar inte bara om internet utan också om regeringen politik. När sträckorna Stockholm-Malmö och Stockholm-Göteborg öppnas upp för privata tågoperatörer förlorar SJ stora intäkter. Intäkter som man idag bland annat använder till att driva stationernas resebutiker.

I Pressbyrån bredvid stationen i Karlstad berättar man för mig att de kommer bara att kunna boka om biljetter som man köpt på Pressbyrån vid förseningar. Undrar vart vi andra ska gå för att få hjälp….

På stationen i Uppsala kommer man även fortsättningsvis kunna köpa tågbiljetter  i UL:s resebutik som ligger vägg i vägg med den nedlagda SJ-butiken. Men bara biljetter till UL-tågen.  SJ och UL lyckades inte komma överens om ett samarbete.

Ytterligare ett exempel att olika aktörer inom den avreglerade tågmarknaden inte lyckas samarbeta för resenärernas bästa. Hög tid att reglera detta i kollektivtrafiklagen tycker vi i Miljöpartiet. Och sätta resenärerna i centrum, inte avregleringen. Samarbetet, inte konkurransen.