MP:s dag på Ransätersdagarna

Igår var det Miljöpartiets tur att inta scenen på Värmlands Almedal – Ransätersdagarna. Måste erkänna att jag var mycket tveksam när vi fick inbjudan. Både för egen del – efter som den här veckan är en av två som skulle kunna vara lediga den här veckan. Och också vad gällde publiken – vilka vill åka och lyssna på politiska tal mitt i semestern när man vet att i augusti drar valrörelsen igång och då kommer det att vara fullt av dem?

Men idén med Ransätersdagarna är bra och jag hoppas att det kommer mer folk nästa år. Och att alla partier ställer upp på arrangemanget. I år lyste bl a Moderaterna med sitt frånvaro.

Jag höll inledningstalet: Detta sa jag:

”För tre år sedan satt jag på en konsert i kvarnen i Brunsberg. Det var en ljuvlig kväll. Vi hade cyklat den knappa milen hemifrån Högboda. Fikat, träffat vänner och såg framemot att få njuta av fin folkmusik. Ja, det var en sådan där fulländat kväll som sommaren ibland bjuder oss.

När jag satt där och konserten nyss hade börjat vibrerade mobilen och det kom ett sms från sonen.

”Mamma vad är det som händer i Norge? Det sägs här på tåget att någon skjuter ungdomar på ett politiskt läger.”

Jag tror att många av er oxå kommer ihåg var ni var när ni fick reda på vad som höll på att hända på Utöja. Minns känslan när en fin sommarkväll förbyttes till en kväll av fasa och rädsla.

Vi minns. Vi måste minnas. Och vi måste agera. För hotet tas inte på allvar. Ledaren i  tisdagens Värmlands Folkblads sätter fingret på vad det handlar om

”Det har bara gått tre år sen terrordåden i Oslo och på Utøya. Det är det största terrordådet i nordens historia. Ändå rycks det på axlarna åt hotet från fascism”

I Norge sitter Fremskrittspartiet i regeringen. I Sverige funderar var tionde väljare på att rösta på Sverigedemokraterna. I EU-valet ökade de fascistiska partierna sina mandat.

Mot detta är Miljöpartiet en motvikt. Vi är det parti som de främlingsfientliga, högerextrema, fascistiska krafterna ser som sina värsta motståndare. Ett parti som tror och arbetar för ett öppet Sverige. Ett öppet Europa. Och en värld där alla människor har rätt att arbeta och leva där de vill. Ett parti som står för det som de mörka krafterna skyr: antirascism, feminism och solidaritet med världens alla människor.

Jag är stolt över att vara med i en riksdagsgrupp som gjort en uppgörelse med regeringen om migrationspolitiken. Under den här mandatperioden har det tagits viktiga steg för en humanare flyktingpolitik i Sverige.

Men jag är djupt oroad över regeringens axelryckande över fascismens framväxt i Europa. Över att vi idag har en statsminister som stödjer en mörkblå EU-ledare som vill sätta upp taggtråd längst EU:s gränser.

Och över att vi har en regering som inte tar klimatfrågan på allvar. Sverige har gått ifrån att vara drivande i EU på klimat- och miljöområdet till att vara en bromskloss.

NY REGERING

Sverige behöver en regering som sätter barnen först. EN regering som satsar på att möta såväl hotet från fascisterna som klimathotet. En regering som har en miljöpolitik värd namnet. En regeringen som ger alla elever den tid de behöver i skolan och ger fler unga möjlighet att hitta ett jobb. Det har inte Alliansen klarat och därför behöver Sverige en ny regering.

I riksdagsvalet 2014 utmanar Miljöpartiet Alliansen med en politik som prioriterar , klimat, miljö, jobb och skola.

SKOLA

Jag har varit riksdagsledamot i fyra år. Innan dess var jag fritidspolitiker i ett 15-tal år. Kvällarna och helgerna ägnades jag åt politiken. På dagarna jobbade jag med det som är så viktigt för ett fungerande samhälle och en levande demokrati: utbildning.

Det är med en tilltagande ilska jag har följt regeringens nedmontering av skolan. Från förskolan till högskolan.

Sedan alliansen bildade regering 2006 har lärarna fått allt mer pappersarbete. Samtidigt har skolan fått betala dina och mina skattesänkningarna med färre medarbetare. När färre medarbetare ska ägna mer tid åt att fylla i papper blir det mindre tid över för eleverna.

Idag ser vi hur allt fler barn inte får en ärlig chans i skolan. Vi i Miljöpartiet vill vända den utvecklingen. Vi vill minska byråkratin för lärare, och anställa fler i skolan. Vi är beredda att minska skattesänkningarna på månadsinkomster över 40 000 för att kunna anställa fler i skolan och höja lärarlönerna så fler vill bli lärare.

Visst, det blir några hundralappar mer i skatt i månaden för den som tjänar mycket, men vi är övertygade om att många tycker det är ett lågt pris om man vet att pengarna faktiskt går till att varje elev ska få den tid de behöver med sina lärare.

Idag ger vi mest särskilt stöd i svensk skola i nionde klass. Det kan vara nio år för sent. Sedan alliansen bildade regering har var tionde speciallärare skurits bort från skolan. Vi i Miljöpartiet vill istället ha stöd som sätts in tidigt. Så fort en lärare ser att det behövs extra stöd, ska läraren ha makt att se till att det stödet kommer på plats utan byråkratiska omvägar och tidsödande pappersarbete. I de tidiga årskurserna behöver vi en läsa-skriva-räkna-garanti så att alla insatser fokuserar på att varje barn ska få med sig grunderna för att klara också andra ämnen.

Att klara alla ämnen i skolan. Att gå ut grundskolan och gymnasiet med godkänt i alla ämnen. Det är idag förutsättningen för en ung värmlänning att att kunna få ett jobb, att kunna gå vidare till högre utbildning, att försörja sig själv och kunna flytta hemifrån. Att bli vuxen.

JOBB

Men det behövs mer. Idag är över 12 000 värmlänningar arbetslösa. Nästan var 10:e värmlänning som kan och vill arbeta går utan jobb. Jobbfrågan är ytterligare en fråga där alliansregeringen misslyckats.

Värmland och Sverige behöver en regering som agerar för att minska arbetslösheten. Miljöpartiet vill ta ansvar för välfärden, ekonomin och klimatet, med investeringar som skapar fler jobb. I Värmland och resten av Sverige.

Vad vill vi då göra?

Jo vi vill investera i bostäder och järnväg, satsa på den offentliga sektorn och sänka kostnaderna för småföretag. Så skapar vi förutsättningarna för nya jobb, minskade klimatutsläpp och en skola med hög kvalite.

Vi vill bl a förändra ROT-avdraget för att göra det billigare för fastighetsägare att renovera alla de hyreshus som byggdes på 60- och 70-talen och nu är i stora behov av renovering och energieffektivisering. Vi vill anslå mer pengar till nya järnvägsbyggen och till att underhålla den järnväg vi har.

Jag tror att alla de Värmlänningar som satt fast i gårdagen tågkaos håller med om att det finns stora brister i alliansens tågpolitik. Det saknas både pengar och vilja att samordna järnvägen bättre, både trafiken och underhållet.

Vi vill sänka kostnaderna och förbättra villkoren för småföretagen. För det är de Värmländska småföretagen som anställer mest. Vi i Miljöpartiet vill genomföra topp tre på småföretagens önskelista dvs: sänkt arbetsgivaravgift, bortagande av sjuklöneansvar och minskat regelkrångel.

Och vi vill investera i fler jobb inom skolan och äldreomsorgen och mer jobb för  unga.

SÄNKT ARBETSTID

Vi vill investera i fler offentliga jobb och vi vill dela på jobben. Idag har vi en arbetsmarknad där många mår dåligt för att de tvingas jobba för mycket. Samtidigt som andra mår dåligt för att de inte har något jobb. Miljöpartiet vill på sikt sänka normalarbetstiden till 30 timmar. Som ett första steg föreslår vi sänkt arbetstid för de som arbetar inom äldreomsorgen. Det handlar också om rättvisa eftersom det framförallt gynnar kvinnor. Männen som jobbar i tunga jobb i industri, verkstad och gruvor har redan fått sänkt arbetstid. Sänkt arbetstid är en viktig jämställdhetsfråga och livskvalitetsfråga. Vi vill också återinföra möjligheten att ta ett friår och på så sätt ge en arbetslös chans att få in en fot på arbetsmarknaden.

Att ha möjlighet att få ta ett friår mitt i livet och göra något annat. Läsa, resa, starta det där företaget man drömt om. Det handlar om livskvalite.

KLIMAT

Att bo på landet handlar också om livskvalite för mig. Jag bor i Högboda, ett levande samhälle med skola, affär och tågstation. Och tåg som stannar…

Och flera sjöar som vi flitigt badar i när värmeböljan bara fortsätter och SMHI varnar för hettan.. Och visst är det härligt att bada och att kunna sitta ute i T-shirt sena kvällar. Men säkert är det många med mig som tycker att det är alldeles för varmt. Det känns inte rätt. Det är något som inte stämmer….

Och vi vet att klimatförändringarna nu drabbar nu hela världen med torka, hetta och översvämningar.

Forskarna i FN:s klimatpanel slog fast i våras; Det som saknas för att hejda klimatförändringarna är inte brist på förnybar energi eller moderns teknik. Det är politisk vilja.

Det gäller inte minst trafikområde som jag, som partiets trafikpolitiske talesperson och ledamot i riksdagens trafikutskott, har arbetat med mest under de här åren i riksdag.

30 procent av Sveriges inhemska CO-utsläpp kommer från trafiken. Och fast vi har fått bränslesnålare personbilar så minskar inte våra utsläpp eftersom trafiken samtidigt har ökat.

Miljöpartiet vill att klimatmålen ska styra över trafikpolitiken. För de järnvägar, vägar , sjövägar och IT-infrastrukter vi väljer att bygga eller inte bygga här och nu blir avgörande för vilket samhälle vi lämnar över till våra barn och våra barnbarn. Och hur vi använder skatter och bidrag för att underlätta för alla att göra klimatsmarta val är avgörande. Vi måste göra det nu, inte sen.

För Miljöpartiet är prioriteringen självklar: vi vill satsa på den infrastruktur som tar oss in i en hållbar framtid. Med stora satsningar på tåg, kollektivtrafik och cykel vill vi minska utsläppen från trafiken.

Alliansen gör tvärtom. Regeringens transportplan, som de presenterade i våras,  med stora satsningar på nya motorvägar och t o m nya flygplatser planerar för ökade utsläpp av växthusgaser. Det är helt uppenbart att den moderatledda regeringen inte prioriterar klimatet och våra barns framtid.

Miljöpartiet ser att det är nödvändigt att minska bilismen, men gör skillnad på stad och land. Många av oss som bor på landet är beroende av bilen. Därför är det viktigt att stödja utvecklingen av förnybara drivmedel och el till bilarna.

Men det som är klimatbättre måste också alltid vara billigare än det klimatsämre. Det måste vara billigare att tanka biogas, etanol eller något annat förnybart drivmedel än bensin och diesel. Och det måste vara billigare att ta bussen och tåget än att sätta sig bakom ratten.

Och det är också viktigt att det finns kollektivtrafik även för oss som bor på landsbygden. Att tågen stannar, att bussarna går och att det finns tillgång till taxi till rimliga priser.

TÅGSTOPP

Efter Almedalen i Visby gav jag mig ut och vandrade i Glaskogen.

Hemkommen från vandring läste jag i NWT och VF att SJ planerar att sluta att stanna på flera ställen, bla annat i Arvika och Kristinehamn, för att snabba upp restiden mellan Stockholm-Oslo.

Det är bra att restiden minskas, från dagens 6 timmar till 4,5 timmar. Det kommer förhoppningsvis att få fler av de dryga miljoner människor som varje år flyger mellan våra huvudstäder att ta tåget istället.

Men det får inte innebära att arbetspendlarna i Värmland blir drabbade. Eller att det blir svårare att ta sig till Stockholm och Oslo för Värmlänningarna. Om SJ-tågen slutar stanna måste det sättas in Värmlandståg istället. Både för arbetspendlarna och för anslutning till SJ-tågen. Och om inte det är möjligt, av kapacitetsbrist eller pengar, då måste SJ-tågen fortsätta att stanna tills den saken är löst.

Ett S-märkt kommunalråd i Arvika är upprörd över SJ:s planer. Det är han med rätta. Men ska man vara lite elak kan man säga att han nu får smaka på sin egen, beska, medicin. Kommunalrådet och många andra Värmlandspolitiker har tidigare varit en förespråkare för att tågen ska sluta stanna på stationer. När Värmlandstrafik, landstinget och Region Värmland i ljuvt samförstånd beslutade att lägga ned 15 stationer på Värmlands- och Frykdalsbanan då har det varit annat ljud i skällan. Då var det bara Miljöpartiet som, i samtliga instanser, reserverade sig mot försämringarna.

Vi vill ha både tåg som går fort och tåg som stannar ofta. Vi vill att alla Värmlänningar, även de som bor vid landsbygdens stationer, ska kunna åka tåg inom Värmland. Och till Stockholm och Oslo. Det är något vi kommer att driva hårt i valet och det vet jag att Per-Inge och Jesper kommer att prata mer om.

Och snabbare tåg mellan Stockholm och Oslo vill vi också ha. I vårt gröna förslag till infrasttukturinvesteringar de närmaste 12 åren vill vi satsa 75 miljarder kronor mer på att bygga ny järnväg och underhålla den järnväg vi har idag.

I vår gröna transportplan ingår bland annat att börja utreda vilka dubbelspår och nya spår som behöver byggas för att det ska tre timmar att resa mellan Stockholm och Oslo, en timme mellan Karlstad-Oslo.

Jag ser framemot att som pensionär kunna ta tåget till Oslo för en förmiddagsfika och kunna stiga på tåget i Högboda på morgonen och vara framme i Paris på kvällen. Då blir många av Sveriges och Europas flygplatser onödiga. Det är grön trafikpolitik för mig.

Men man behöver inte resa långt för att se något nytt. Vi lever i ett underbart landskap. Värmland har så mycket vi kan vara stolta över. Och måste vara rädda om.

Våra naturreservat till exempel. Som jag sa förut så vandrade jag i Glaskogen för några veckor sedan. Detta underbara, men hotade naturreservat.  I Glaskogen är det nämligen tillåtet att bedriva  s k ”modernt skogsbruk” och kalhyggena har de senaste åren blivit allt fler och allt större.

Det storskaliga kalhyggesskogsbruket hotar många arters existens och stora sociala värden. Miljömålet ”Levande skogar” är ett mål som vi är långt ifrån att nå och även här behöver vi en regering som istället för att gå i skogsindustrins ledband har sina egna uppsatta mål i fokus när man utformar skogspolitiken. Miljöpartiet vill.

1. Öka miljöhänsynen i skogsbruket och införa sanktioner för den som bryter mot skogsvårdslagen .

2. Skydda de kvarvarande natursskogarna från avverkning

3. Ge skogsstyrelsen ett tydligare uppdrag och resurser till att stödja och uppmuntra hyggesfritt skogsbruk.

Sverige behöver en regering som sätter miljön och klimatet i första rummet. Det är bråttom nu. Alliansregeringen missar 14 av de 16 miljömål som riksdagen har satt upp. Miljömålen handlar om viktiga saker – om luften vi andas, vattnet vi dricker, gifter i barnens leksaker, skogen som är många djur och växters hem.

Sverige behöver en ny regering. En regering som prioriterar klimat, miljö, jobb och skola. En regering med många gröna ministrar.

Tack för ordet!


SJ-tågen slutar stanna och kommunalrådet får smaka på egen medicin.

Hemkommen från vandring i Glaskogen  läser jag i värmlandstidningarna att SJ planerar att sluta att stanna på flera ställen, bla annat i Arvika och Kristinehamn,  för att snabba upp restiden mellan Stockholm-Oslo.

Det är bra att restiden minskas med 1,5 timmar, från dagens 6 timmar till 4,5 timmar. Det kommer förhoppningsvis att få fler av de dryga miljonen som varje år flyger mellan våra huvudstäder att ta tåget istället.

Men det får inte innebära att arbetspendlarna i Värmlands blir drabbade. Eller att det blir svårare att ta sig till Stockholm för Värmlänningarna. Om SJ-tågen slutar stanna måste det sättas in Värmlandståg istället. Både för arbetspendlarna och för anslutning till SJ-tågen. Och om inte det är möjligt, av kapacitetsbrist eller pengar, då måste SJ-tågen fortsätta att stanna tills den saken är löst.

Kommunalrådet Claes Pettersson i Arvika är upprörd över SJ:s planer. Med rätta. Men ska man vara elak kan man säga att han nu får smaka på sin egen medicin. Kommunalrådet har tidigare varit en förespråkare för att tågen slutat stanna på stationer för att det ska gå fortare.  När Värmlandstrafik, landstinget och Region Värmland i ljuvt samförstånd beslutade att lägga ned 17 stationer på Värmlands- och Frykdalsbanan då har det varit annat ljud i skällan. Då var det bara Miljöpartiet som, i samtliga instanser, reserverade sig mot försämringarna.

Vi vill ha både tåg som går fort och tåg som stannar ofta. Vi vill att alla Värmlänningar, även de som bor vid landsbygdens stationer, ska kunna åka tåg inom Värmland. Och till Stockholm och Oslo.

 

Om tåg och flyg i Almedalen

På väg hem efter mitt fjärde Almedalen som riksdagsledamot. Att valrörelsen har börjat var tydligt. Alliansens desperata utspel på Miljöpartiets dag var ett exempel på det. Trodde först det var ett skämt när jag hörde det. Att som dagens nyhet presentera att man nu svängt vad gäller höghastighetståg och gillar det rödgröna förslag från 2010! För mig har det varit känt länge…

Det hade väll varit bättre om infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd kommit till vår trafikdebatt förra tisdagen i riksdagen och diskuterat hur vi gemensamt kan gå vidare med bygget nu när vi är överens. Fast det är klart – i synen över vem som ska betala verkar vi skilja oss åt ordentligt. Alliansen verkar tycka att det är regioner, kommuner och näringslivet som ska betala bygget.  MP anser att det är staten som ska betala rälsen.

För min del var Almedalen fylld av inte bara debatter om tåg utan också bilar, cyklar, sjöfart och flyg. I onsdags arrangerade Svenskt flyg en debatt mellan mig, Anders Ygeman (S) och Edward Riedl (M). Jag passade då på att lyfta MP:s arbete med att göra Karlstads flygplats bättre bland annat genom att skriva in krav på att det ska tankas miljöbättre bränsle på flygplatsen i ägardirektiven. Flygplatschefen Peter Landmark var också med under dagen och berättade hur Kanadensisk frityrolja nu hamnar i flygplanens tankar.

Och det är ett bra initiativ – även om lösningen på flygets utsläpp inte stavas återanvänd frityrolja. Flyget står idag för 5 % av världens växthusutsläpp. Utsläpp som enligt våra svenska mål ska ner på 0-nivå redan 2050.

Ska vi nå det målet flyger vi inte från Karlstad flygplats längre då. Då åker vi höghastighetståg ut i Europa istället.

Klimatbättre flygbränsle och moderata lånta fjädrar…

Idag invigde Karlstad Airport den första stationära tankanläggningen för bioflygbränsle i Europa. Det är ett viktigt steg för att klimatbättre flygresor.

Som miljöpartist är jag stolt över de gröna kommunalråden i Karlstad som har stridit för detta i många år. Paragrafen att ” Bolaget ska verka för att flygbiobränsle används i flygtrafiken” i ägardirektiven till den kommunalt ägda flygplatsen är en paragraf som ifrågasatts av bland annat det parti, moderaterna, som i dagens NWT försöker ta åt sig äran av händelsen.

I tisdags debatterade vi regeringens transportplan för de kommande 12 åren i riksdagen. Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) var inte där. Kanske har hon tröttnat på att försöka försvara regeringens dåliga järnvägspolitik och det obefintliga klimatfokuset i regeringens transportpolitik.

Regeringen travar på i gamla spår och väljer att prioritera motorväg och flyg framför klimatsmart järnväg, sjöfart och kollektivtrafik. Det är intressant när Catharina Elmsäter-Svärd (M) och Jan-Evert Rådhström (M) i dagens NWT  avslutar sitt debattinlägg med: “När nu Sveriges första reguljärflyg med biobränsle i tanken lyfter från Karlstad tar vi nästa steg för fler jobb, ökad tillgänglighet och minskad miljöpåverkan.”

Det är tydligt att ministern och Jan-Evert Rådhström försöker styra över debatten från tågkaoset till  flyget och kritisera förslaget att flyget, precis som bilarna, skulle betala för sina klimatutsläpp med en flygskatt. Samt, som sagt, försöker ta åt sig äran över lokalt arbete för klimatbättre flyg.

Tankanläggningen på Karlstad flygplats är ett resultat av ett lokalt arbete initierat av miljöpartiet. Med en ny regering med många gröna ministrar efter valet i höst kan vi få en tydlig klimatpolitik även i regeringen.

 

Inspirerande cykeldagar i Malmö

Har ägnat mig åt cykling i två dagar. Var inbjuden som en av inledningstalarna på SKL:s och Trafikverkets stora cykelkonferens med 200 deltagare som i år hölls i en av landets verkliga cykelstäder; Malmö.

Jag hade 15 minuter på mig att prata under rubriken ”Ledarskap & handling för den framtida attraktiva cykelstaden” och pratade om de politiska åtgärder på riksnivå som ligger högst på min lista:

  • Mer statliga pengar till cykelvägar, både längst det statliga vägnätet och i tätorter och städer.
  • Sänkt bashastighet i tätorter från 50 till 30 km/h
  • Släpp fram cyklisterna i trafiken med en modern lagstiftning – tillåt bl a cykling mot enkelriktat och låt Zebra-lagen även gälla för cyklisterna.
  • Ändra i kollektivtrafiklagen så att det blir enklare att ta med cykeln på tåg och bussar i hela Sverige.

Mats Persson (FP), regionråd i Skåne, Frits Lintmeijer, grön kommunpolitiker från Utrecht i Holland och Philippe Crist, från transportorganisationen ITF, hemmahörande i Paris pratade också på samma tema och vi hade efteråt en diskussion med frågor från publiken.  Vi enades om att det är viktig att planera städerna så att alla vågar cykla – gamla som unga. Inte bara män och kvinnor i lycra på snabbcyklar… Jag fick också medhåll av Philippe och Frits om att max 30 är jätteviktigt om detta ska bli möjligt.

Dagen var fortsättningsvis fylld med intressanta föredrag och bra cykelexempel från hela landet. Och andra länder – en nyhet för mig var t ex att i Köpenhamn är det lag på att taxibilarna måste ha cykelhållare. Bra för de som inte orkar, eller vågar, cykla hem från krogen..

Många bra exempel fick vi också i morse när vi var ute och cyklade i staden och studerade cykelparkeringar, cykelgarage med lounge och dusch, smarta cykelbanor med räcken att vila mot vid korsningar mm. Cyklingen är på framfart i Malmö och i  många andra städer. Hoppas det sprider sig som en löpeld över landet!

Malmöcykel

fotstöd  Loungeen  Triangeln

MP näst största parti i Värmland

Per-Inge och Maria”Om vi får över 15 procent i Karlstad lovar vi att bada i fontänen på torget i natt. ” Glädjen stor högt i tak igår på vår valvaka när vallokalresultatet för EU valet presenterades vid nio-tiden. Karlstads gröna kommunalråd Maria Frisk och Per-Inge Liden avgav ett löfte. När valnattens resultatet kom hade 16,5 procent av Karlstadborna lagt sin röst på MP  och råden fick ta ett nattbad.

bengt och jag

Under dagen delade jag ut valsedlar utanför församlingshemmet tillsammans med Maria Ekberg och Bengt Karlsson, MP:s fullmäktigeledamöter i Kil . Vi tillhör alla Boda valdistrikt och kunde glädja oss åt att fler Bodabor röstade grönt i år än förra Eu-valet. När nattens valresultat kom visade det sig att vi var näst största parti i valdistriktet med 15,7 procent av rösterna.

Tack alla goa gröna Värmlänningar som valde att lägga sin röst på Miljöpartiet och stödja den gröna kraften i EU! Våra Eu-politiker Isabella Lövin ,Peter Eriksson och Bodil Ceballos kommer att arbeta för ett öppet och mänskligare Europa som går i täten i klimat- och miljöfrågorna.
Som riksdagsledamot och språkrör för MP Värmland är jag stolt och glad över att MP ökade från 9 till 12.3 procent i Värmland. Jag är glad över FI:s framgångar. Men orolig och beklämd över att allt fler väljer att lägga sin röst på främlingsfientliga partier i Värmland, Sverige, Danmark, Frankrike och andra Eu-länder.

Skärmklipp

 

Fossilfritt Värmland 2030 ?

För fem år sedan skrev jag under målet att Värmland ska vara fossilfritt år 2030, tillsammans med många andra värmlänningar, kommuner och myndigheter. Igår deltog jag på Värmlands klimatdag då det var dags för rapport om hur det går att uppfylla det målet.

Och, inte överraskande, visar det sig att det är transportsektorn som är den stora utmaningen. Utsläppen från de värmländska vägarna har ökat, istället för minskat. Anledningen till det är flera, men bristen på politiska beslut som styr i rätt riktning är skrämmande. Det handlar om allt ifrån felaktiga regionala beslut om flyg- och vägsatsningar istället för satsningar på kollektivtrafiken till regeringens obefintliga klimatpolitik.

Anna-Karin Hatt (C), vår energiminister, deltog i mötet och berättade om den statliga utredningen Fossiloberoende fordonsflotta som presenterades i höstas. I den finns många bra förslag – som höjning av koldioxidskatten, införande av en lastbilsskatt, mer satsningar på järnväg- och kollektivtrafik och stöd till produktion av förnybara drivmedel. Problemet är att nuvarande regering inte driver något av förslagen.

Intressant var också presentationen av hur bilarnas bränslekostnader förändrats de senaste tio åren. Följer man debatten i media skulle man kunna tro att kostnaden för bensin och diesel ökat lavinartat. Sanningen är att bränslekostnaden för den som köpte en bil 2005 har minskat – med 17 procent. Under samma period har priset på kollektivtrafiken fördubblats! Ytterligare ett bevis på att det krävs en ny regeringen om vi ska nå vårt mål om fossilfritt Värmland 2030. En regering med många gröna ministrar.

Påskbudget

Igår presenterade vår finanspolitiske talesperson Per Bolund vår skuggbudget. En budget som vi kommer att gå till val på och som vi slutgiltigt klubbade på vårt riksdagsgruppsmöte i tisdags.

Våra kommunalråd i Karlstad, Maria Frisk och Per-Inge Lidén, skrev bra tankar om budgeten i ett blogginlägg igår. Jag kan bara hålla med. Vår budget handlar om klimat, jobb och skola. Och om jämställdhet. Det är kvinnorna som gynnas av vår budget. Vi tycker det är hög tid för det – alliansens har under åtta år konsekvent gynnat männen i sina budgetar.

Om det skrev Per Bolund på SVD Brännpunkt igår. Därför lägger vi en feministiskt budget

Här kan du läsa hela skuggbudgeten

Ha en Skön och Glad Påsk!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ris och ros till Regeringens transportplan

Igår presenterade regeringen sin nationella transportplan. Då fick vi reda på vilka vägar, järnvägar, farleder, hamnar och flygplatser regeringen vill satsa på fram till 2025.

Miljöpartiets övergripande kritik är att planen leder till ökade klimatutsläpp från trafiken. Regeringen travar på i gamla spår och väljer att prioritera motorväg och flyg framför klimatsmart järnväg, sjöfart och kollektivtrafik.

För Värmlands del innebär det bland annat att man bland annat valt att bygga om E 18 över Sörmon till motorväg för 359 miljoner. Istället för att välja, den betydligt billigare men lika trafiksäkra, lösningen med 1-2 med mittseparering.

Glädjande järnvägssatsningar
Men det är glädjande att regeringen anslår 422 miljoner för en rad åtgärder på Värmlandsbanan som kommer att minska restiderna och göra det möjligt att börja planera för ett framtida resecentrum i Karlstad.

Den moderate riksdagsledamoten Jan-Evert Rådhström, säger så sant i onsdagens NWT :

­– Jag vill inte ensam ta åt mig äran för detta. Det är ett resultat av att vi i Värmland, över partigränserna och från kommunerna till regionen och vi här i riksdagen, har talat med en gemensam röst.

Den minnesgode kommer ihåg att Resecentrum i Karlstad fanns på de rödgrönas lista inför valet 2010. Vi ville lägga in projektet redan i den förra transportplanen. Nu ligger det med byggstart först tidigast 2020, det är sex år fram i tiden…

Ännu längre lär det dröja innan det börjar röra på sig för snabbare förbindelser till Oslo. För några veckor sedan presenterade Åsa Romson och jag Miljöpartiets förslag för hur nya dubbelspår, rustade banor och helt nya järnvägssträckor skulle kunna halvera restiden mellan Stockholm och Oslo från dagens sex till tre timmar. Vilket skulle innebära en timme, istället för tre, mellan Karlstad-Oslo.

Startskottet för det projektet är att Trafikverket gör en så kallad Åtgärdsvalsstudie på uppdrag av regeringen. Något sådant uppdrag fanns dock inte med i regerings plan igår. Men det blir förhoppningsvis en ny regering i höst. Ny regering med en bättre grönare trafikpolitik.

Dags att prata klimat

I lördags släckte vi ljusen och deltog i Earth Hour. I måndags presenterade FN:s klimatpanel sin rapport om vad konsekvenserna blir om vi inte minskar världens klimatutsläpp. Med en temperaturhöjning på 4 grader kommer stora delar av jorden att vara obeboelig i slutet av seklet. Torka, översvämningar och brist på mat kommer att leda till att många tvingas lämna sina hem och bli klimatflyktingar.  Det är en skrämmande läsning om vilken värld vi håller på att lämna över till våra barn och barnbarn.

Publiciteten i media har varit stor. Men från vår regering har det varit tyst. Det är dags att prata klimat nu, Reinfeldt, tycker Åsa Romson och jag i en debattartikel i dagens VF.

bild

 

 

Kategori: Okategoriserade